Saturday, January 15, 2011

Kemerdekaan Kosovo Telah Diakui oleh 74 Negara


Negara Afrika Barat Guinea-Bissau menjadi negara ke-74 yang mengakui kemerdekaan Kosovo, agensi berita RFE / RL yang berpusat di Balkan melaporkan.

Menteri Luar Negeri Kosovo Vlora Citaku mengesahkan maklumat tersebut pada hari Khamis terakhir (13 / 1).

Guinea-Bissau merupakan negara kedua yang mengakui kemerdekaan Kosovo pada tahun 2011, setelah sebelumnya Qatar telah mengakui juga pada tarikh 4 Januari lalu.

Dua pengakuan terakhir akan kemerdekaan Kosovo ini berbeza dengan tahun 2010, ketika hanya lapan negara yang mengakui kemerdekaan negara bekas wilayah Serbia ini.

Rendahnya jumlah pengakuan itu walaupun ada keputusan oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa yang berpusat di Den Haag pada bulan Julai tahun 2008 yang menyatakan bahawa deklarasi kemerdekaan Kosovo tidak melanggar undang-undang antarabangsa.

Hanya tiga negara mengakui Kosovo selepas keputusan mahkamah 22 Julai tahun lalu, dalam sesuatu yang dipandang sebagai kekecewaan bagi diplomasi Kosovo.

Kosovo mengisytiharkan kemerdekaan pada tarikh 17 Februari 2008. Amerika Syarikat, Jepun, Kanada, dan 22 negara Kesatuan Eropah merupakan negara-negara yang kemudia mengakui kemerdekaan Kosovo.

Keputusan negara Afrika Guinea-Bissau mengakui kemerdekaan Kosovo datang di tengah krisis politik di Kosovo pada saat Kosovo melalui siri panjang pilihan raya semula sebagai akibat dari tuduhan adanya kecurangan selama pilihan raya pada tarikh 12 Disember tahun lalu.

Selain itu, Perdana Menteri Kosovo Hashim Thaci sedang menghadapi tuduhan bahawa dia terlibat dalam perdagangan organ tubuh manusia dan dadah. Sebuah laporan tentang isu tersebut oleh ahli-ahli Majlis Eropah, Dick Marty akan dibahas Majlis Eropah di Strasbourg pada tarikh 25 Januari mendatang.
sumber

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook