Wednesday, January 19, 2011

Islam melarang bunuh diri dalam demo & Hukumnya HARAM : Al Azhar

Al-Azhar, pusat paling berprestij untuk belajar agama di dunia Muslim Sunni, mengatakan pada hari Selasa semalam (18 / 1) bahawa Islam melarang bunuh diri dengan alasan apapun.

"Undang-undang Syariah Islam melarang bunuh diri dengan alasan apapun dan tidak menerima pemisahan jiwa dari tubuh sebagai ekspresi stress, marah atau protes," kata juru bicara Al-Azhar Muhammad Rifa al-Thahthawi dalam kenyataan di pejabat berita MENA.

"Al-Azhar tidak dapat mengulas mengenai kes orang yang telah membakar diri mereka sendiri, kerana ini mungkin mereka menderita keadaan mental atau psikologi yang memaksa mereka untuk melakukannya," katanya.

"Kami tidak boleh menghakimi mereka. Kami memohon agar mereka diampunkan oleh Allah dan berdoa untuk mereka."

Dia menambah bahawa "Islam melarang bunuh diri sebagai peraturan yang umum."

Akibat
seorang peniaga muda Tunisia membakar diri di awal Januari, menjadi pencetus pemberontakan rakyat yang menggulingkan kerajaan Tunisia, dan telah mengilhami sekurang-kurangnya sembilan tindakan serupa di seluruh negara .

Seorang peguam berusia empat puluh tahun cuba untuk mengakhiri hidupnya dengan membakar diri di depan markas besar kerajaan di Kaherah Rabu semalam (18 / 1).

Di Alexandria lelaki 25 tahun, yang dijangka mentalnya tidak stabil oleh pihak berkuasa, meninggal dunia di rumah sakit akibat luka bakar diri yang ditimbulkan setelah ia membakar dirinya sendiri.

Lima orang di Algeria dan satu di Mauritania juga melakukan aksi bakar diri pada hari Selasa semalam tetapi gagal untuk menamatkan hidup mereka.
sumber

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook