Sunday, December 19, 2010

Siapa kata ada diskriminasi terhadap Koptik Mesir?

Al-Azhar, institusi Muslim Sunni tertinggi di Mesir, mengecam Amerika Syarikat atas tuntutan diskriminasi terhadap agama minoriti di Mesir.

"Tidak benar bahawa Mesir menyekat kebebasan beragama atau amalan ritual keagamaan," kata Penyelidikan Islam Universiti Al-Azhar (RIA) dalam satu kenyataan yang diperolehi OnIslam.net pada hari Jumaat, 17 Disember.

Laporan Kebebasan Beragama Antarabangsa tahunan, oleh Jabatan Luar Negeri AS, mengatakan bahawa agama minoriti mendapat layanan diskriminasi di Mesir.

Laporan itu, yang dikeluarkan bulan lalu, mengatakan bahawa Koptik, yang berjumlah hampir sepuluh peratus dari penduduk Mesir, dilarang membina gereja-gereja dan menuduh kerajaan Mesir melakukan diskriminasi terhadap penyertaan Koptik di arena politik.

"Akademi itu mencatat kesalahan mencolok dalam laporan," kenyataan RIA.

"Beberapa kesalahan iaitu kurangnya pengetahuan tentang realiti Islam dan situasi nyata minoriti Mesir, disebabkan oleh niat menyakiti dan keinginan untuk campur tangan dalam urusan domestik sahaja dan melanggar kedaulatan nasional."

IRA mengatakan bahawa Koptik mempunyai kebebasan penuh untuk membina tempat ibadah mereka sama dengan Muslim.

"Nisbah gereja Kristian, bahkan banyak di antaranya yang tinggal di luar negeri, di Mesir tidak jauh berbeza dengan umat Islam terhadap masjid.

"Gereja-gereja dan biara di Mesir terbuka sepanjang masa, khotbah-khotbah mereka tidak dipantau, dan kerajaan tidak melakukan campur tangan dalam pelantikan pemimpin Kristian di semua peringkat. Sementara itu, semua kedudukan agama Islam diangkat oleh kerajaan."

"Islam menghormati Kristian dan melindungi kesuciannya," kata IRA. (sa / onislam)
sumber

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook