Friday, November 19, 2010

Blogger Mesir Penghina Islam Itu Dibebaskan

Seorang blogger Mesir terkemuka yang telah dipenjara selama empat tahun untuk tulisan-tulisannya yang dianggap menghina Islam dan untuk aksinya menyebut Presiden Husni Mubarak "simbol kezaliman" telah dibebaskan, saudaranya mengatakan Rabu kemarin (17/11).

Abdel Karim Nabil adalah blogger pertama di Mesir yang dihukum khusus untuk tulisan-tulisannya dalam kes mengkritik kerajaan dan menghina Islam.

Pendakwaan undang-undang terhadapnya adalah sebahagian daripada tindakan keras kerajaan pada blogger dan media telah menarik banjir kecaman dari kumpulan hak asasi antarabangsa dan Mesir.

Nabil, yang menulis dengan nama Karim Amir, adalah seorang pengkritik luar biasa pedas terhadap Muslim 'konservatif'.

Sebahagian besar kritiknya diarahkan di Kaherah Al-Azhar, institusi unggulan pemikiran keagamaan Islam Sunni, di mana ia belajar undang-undang.

Dia mencela institusi ini sebagai "universiti keganasan," dan menuduhnya mempromosikan idea-idea radikal dan menekan kebebasan berfikir. Al-Azhar "merosakkan otak mahasiswa 'dan menukar mereka menjadi binatang berwujud manusia ... mengajarkan mereka bahawa tidak ada tempat bagi perbezaan dalam kehidupan ini," tulisnya.

Dalam tulisan-tulisan lain, ia menyebut Al-Azhar "wajah lain dari syiling al-Qaeda" dan menyeru universiti Islam ini harus dibubarkan atau berubah menjadi institusi sekular.

Serangannya yang rutin terhada Al-Azhar, membuat pimpinan universiti ini mengusirnya dari kampus dan kemudian mendorong jaksa untuk membawanya ke mahkamah.

Hakim di mahkamah mengatakan Nabil juga menghina Nabi Muhammad dengan sepotong tulisan yang ia tulis pada tahun 2005 selepas rusuhan yang membuat marah jamaah muslim menyerang sebuah gereja Kristian Koptik kerana umat Kristian dianggap menyinggung Islam.

"Umat Muslim mendedahkan wajah sejati buruk mereka dan nampaknya seluruh dunia mengetahui bahawa mereka penuh dengan kebrutalan, kebiadaban dan kekejaman," tulis Nabil dalam blognya. Ia menyebut Nabi Muhammad dan pengikut abad ketujuhnya sebagai "haus darah" untuk ajaran mereka tentang perang - sebuah ulasan dikutip oleh hakim. sumber

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook