Thursday, November 18, 2010

Eidul Adha di Masjid Süleymaniye Turki Setelah 3 Tahun Pengubahsuaian Baikpulih


Proses pembaikan semula Masjid Suleymaniye di Istanbul, Turki telah selesai selepas tiga tahun sunyi tanpa aktiviti ibadah. Masjid ini telah dibuka semula pada sesiapa sahaja yang ingin menunaikan ibadah pada hari Eidul El-Adha.

Masjid Süleymaniye ini telah dibina sejak zaman pemerintahan Sultan Süleyman pada 1551-1558 oleh arkitek yang terkenal Mimar Sinan.

Usaha baiksemula masjid ini mengambil masa selama tiga tahun dan kos yang diperuntukkan oleh Yayasan Direktori Turki berjumlah sebanyak 21 juta Turkish Lira (US $ 14,6 juta). Kerja baik pulih ini dilakukan oleh 200 ahli pasukan yang terdiri daripada arkitek, seniman, kaligrafi, ahli seni sejarah, konservator dan pekerja.

Satu pencapaian yang memberansangkan bahawa kubah yg sedia ada kini sudah menepati ciri-ciri kekuatan strukturnya bagi menampung gegaran sehingga pada 8 skala ritcher. Ianya dapat dicapai hasil daripada teknikal adunan simen khas bagi pembaikan masjid ini. 256 kubus akustik telah ditemui di kubah masjid. Hasil sebelum pemulihan ini, terdapat juga karya-asal pada tirai yang tergantung yang menghiasi masjid. Beberapa muka surat hilang dari suatu bahagian dari Al-Quran yang ditulis pada 150 tahun yang lalu ke dalam kubah utama juga telah diganti, dengan keputusan daripada panel pengubahsuaian.

Berbicara tentang baik pulih masjid ini, Pengarah Kutipan Istanbul, Ibrahim Özekinci telah mencatatkan bahawa pembaikan semula masjid ini perlulah diberi perhatian penuh. Beliau berpandangan secara serius bahawa, pentingnya ada ilmu pengetahuan dan teknik semasa proses pembaharuan pada struktur ini. Secara lansung akan mempamerkan kemegahan masjid ini apabila ianya dibuka. Ianya juga dapat menyumbangkan sedikit sebanyak pada bidang seni bina dunia dengan keindahan Suleiman itu sendiri. Catatan itu juga telah menunjukkan bahawa struktur binaan ini terus bertahan dengan kedudukannya dalam Senarai Warisan Dunia. Oleh yang demikian, Yayasan Direktorat Turki telah bercita-cita besar dalam penentuan projek ini dengan keinginannya untuk melihat struktur warisan ini dilindungi dan dihayati untuk generasi akan datang.

Pemulihan Masjid Süleymaniye ini telah dibina pada tahun 1847-1849 dan yang terakhirnya pada tahun 1950-an atau awal 1960-an. Sehingga kini usaha ini diteruskan pada tahun 2007, dan Özekinci telah menjelaskan: ": berikutan ini, sebuah pasukan dari Universiti Teknikal Istanbul telah melaksanakan kerja seni bina ini dengan menggunakan teknik simulasi untuk menentukan sama ada kukuh atau tidak kubah tersebut apabila berlakunya gempa bumi. Dengan itu, kita mendapati bahawa masjid itu sebenarnya mampu menahan gempa bumi kadar sehingga 8 pada skala Richter. Ada beberapa retakan kecil di kubah yang perlu diperkuatkan. Bahagian luar masjid itu telah dibersihkan dan selamat untuk digunakan.”

Özekinci menjelaskan lagi, salah satu teknik yang paling penting digunakan dalam pemulihan adalah sebahagian daripada pembersihan semen. Dia berkata: "Kami merasa kecewa, dalam pemulihan yang dilakukan pada 1960-an, ada simen yang digunakan bukan dari mortir asli masjid yang terbuat dari bata kapur. Mungkin itu saja yang tepat untuk saat itu, namun pelbagai analisis, ujian dan laporan yang menunjukkan bahawa, struktur batu yang mempunyai simen ditempatkan di atas, mereka tidak melakukannya dengan baik, seperti kelembapan dan muncul masalah pengasinan. Maka, simen itu telah dihapuskan, dan dalam mencari kombinasi yang sebenar 'khorasson' atau mortar kapur dan batu bata, kami melaksanakan struktur ini , dan kemudian melakukan proses menghias dan akhirnya masjid ini kembali berwajah baru dan akhirnya menjadi tumpuan ramai. "

"Kami tidak memperbaharui Masjid Süleymaniye. Kami serius dengan projek ini termasuk pemeliharaan dan pemulihan yang cekap dari arkitek dan ahli seni sejarah. Pembaik pulih masjid ini cukup penting dan dalam pada masa yang sama ia dapat mengekalkan ciri-ciri keaslian struktur asal sehingga mereka tidak hilang dari sejarah berkaitan dengan masjid tersebut. Generasi yang akan datang harus melihat dan membaca semuanya tentang struktur-struktur dan sejarah serta memahami apa yang mereka lakukan berbagai teknik pemulihan. Jadi dari pemulihan ini, kami berusaha perlindungan yang tetap setia pada esensi dari masjid ini. "

Özekinci mencatatkan bahawa beberapa aspek yang menarik dari masjid ini telah dijumpai kembali sepanjang proses restoratif dilakukan. Sebagai contoh, kubah utama masjid itu ditemui kembali yang mempunyai 256 kubus simetris berukuran 15 cm diletakkan di depan dan 45 cm panjangnya.

Dia menjelaskan lagi, "akustik di Masjid Süleymaniye ini benar-benar menakjubkan seni binanya. Mimar Sinan, arkitek yang terkenal itu mengggunakan daripada alat-kubus yang ditempatkan simetris dengan bahagian dalam berongga untuk mencapai tahap unggul akustik."

Özekinci juga mencatat, pasukan ini menemui banyak karya kaligrafi asli dan mendapati ianya sangat baik sekiranya digunakan dalam dunia sains dan seni. Dia juga mengatakan bahawasanya marmar asli di kaki gajah itu telah ditemui selepas bertahun-tahun.

Kami perhatikan juga bahawa proses baik pulih masjid itu selama tiga tahun akan berakhir. Özekinci mengatakan, masjid itu akan telah dibuka pada Eidul Adha kali ini pada sesiapa pun yang datang untuk beribadah. Özekinci juga mengatakan alasan disekitarnya akan seterusnya pada map bagi usaha restoratif dan bahawa selepas mendapat keizinan, justeru itu projek ini akan terus bermula.

Sumber : Islam Today

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook