Monday, May 26, 2014

Pihak pakar mahu wanita untuk mengendalikan kerja-kerja ' sensitif '

Pakar keselamatan , peguam dan beberapa ahli Majlis Syura Arab Saudi menuntut bahawa wanita Arab bekerja di jabatan-jabatan siasatan pasukan keselamatan , terutamanya dalam kes rogol dan gangguan seksual kes.



" Pihak pakar memerlukan butiran minit rogol dan kes-kes gangguan seksual tetapi wanita terlalu malu dan enggan untuk mengaitkan maklumat yang lengkap melalui proses siasatan oleh pihak lelaki," kata mereka.

Menurut sumber, seorang mangsa perempuan enggan mendedahkan identitinya. Oleh sebab itu, detektif terpaksa mendapatkan bantuan daripada seorang detektif wanita sebagai pengantara bagi membantu mangsa dan kakitangan yang berurusan dengan kes itu.

Thuraya Al- Areed , salah seorang daripada Majlis Syura Arab Saudi menegaskan, betapa pentingnya kelayakan wanita Saudi untuk bekerja di dalam pasukan keselamatan . Bercakap kepada sebuah akhbar tempatan Al- Areed berkata, " mangsa wanita sukar untuk melaporkan serangan itu secara terperinci di balai polis sehingga terpaksa menuntut kehadiran bapa atau penjaga lelaki mereka ."

Ahmad Al- Othman , seorang peguam bersetuju mengatakan bahawa jika wanita bekerja dan menceburi sektor ini, ia akan menjadi buah hasil yang terbaik bagi kalangan perempuan amnya. " Ia  benar-benar penting bagi wanita Arab disini. Apabila dicalonkan untuk kerja, mereka akan diberikan latihan khusus dan menghadiri kursus-kursus dalam bidang keselamatan ," katanya.

Sumber : Arab News


0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook