Sunday, December 22, 2013

Tentera Bebas Syria Berjaya Mengawal Hospital di Aleppo


BEIRUT - Tentera Bebas Syria telah berjaya mengawal sebuah hospital yang terletak di kawasan yang strategik di bandar Aleppo walaupun berdepan dengan serangan yang  tidak putus daripada kawasan berdekatan yang masih dikuasai rejim Assad di bandar utara.

Hospital Kindi yang berada berhampiran dengan penjara utama di Aleppo itu berjaya dikepung oleh Tentera Bebas Syria, setelah hampir beberapa bulan mereka berusaha untuk menyelamatkan mangsa yang berada di penjara berkenaan.

Menurut Aleppo Media Center dan Pusat Kajian Hak Asasi Syria yang berpangkalan di Britain melaporkan bahawa Tentera Bebas Syria telah berjaya mengawal hospital tersebut.  Salah seorang aktivis yang bertugas di Aleppo iaitu Abu Al- Hassan Marea berkata bahawa Tentera Bebas Syria yang menakluki runtuhan hospital termasuk turut dikaitkan dengan kedua-dua kumpulan Islam konservatif dan Al-Qaeda.

Sekurang-kurangnya 35 orang telah terbunuh dalam pertempuran bagi menguasai kawasan tersebut. Angka yang agak tinggi dalam tempoh sehari sejak tercetusnya perang yang berlaku kini berlarutan hampir 3 tahun, lapor Pusat Kajian Hak Asasi Syria yang mempunyai rangkaian aktivis di tempat kejadian. Namun setakat ini jumlah sebenar askar yang terbunuh masih tidak diketahui secara tepat.

Salah seorang jurugambar Syria berusia 18 tahun turut terbunuh dalam pertempuran tersebut. Marea, merupakan seorang aktivis yang mengetahui kejadian tersebut telah memberitahu bahawa jurugambar tersebut telah disahkan terbunuh tetapi kematiannya tidak disebarkan. Saudaranya  yang  merupakan seorang jurugambar dan terlibat sebagai penentang rejim juga telah terbunuh dalam peperangan yang sama.

Syria kini menjadi salah satu tempat yang paling berbahaya di dunia bagi wartawan. Media The New York telah melaporkan bahawa berdasarkan Projek Jawatankuasa Wartawan, sehingga kini hampir 22 orang  wartawan terbunuh. Bahkan jumlah tersebut tidak termasuk termasukdengan jurugambar yang terlibat.

Tentera rejim Assad telah melepaskan beratus-ratus  (kilogram) bahan letupan dan bahan api, menyebabkan kerosakan besar di kawasan Tentera Bebas Syria sejak seminggu yang lalu termasuk hari ini hari ketujuh.
Pegawai Syria yang berpihak pada rejim Assad tidak mahu  mengulas sebarang isu mengenai serangan di Aleppo, iaitu bandar terbesar di negara ini dan mempunyai rangkaian komersial tertinggi. Aleppo telah menjadi kawasan utama dalam perang saudara sejak rakyat melancarkan revolusi menentang rejim Assad pada pertengahan tahun 2012 yang lalu dan menjadi pusat bagi petadbiran kerajaan.

Rundingan damai dijadualkan bermula pada 22 Januari di Montreaux, Switzerland. Jangka masa dan tarikh yang telah ditetapkan itu mencetuskan spekulasi bahawa Assad kemungkinan besar akan mengukuhkan kedudukannya untuk terus memerintah dan mendedahkan kelemahan penentang kerajaan sebelum berlangsungnya perundingan.

"Kami menjangkakan bahawa rundingan yang bakal berlangsung itu akan memberi kesan yang sebaliknya, "

Seorang aktivis yang bertugas di Abu Raed, Aleppo dalam wawancara melalui Skype, pada masa sama berlakunya letupan crackled. Beliau berkata para penduduk dan aktivis hampir menjadi mangsa pengeboman.

"Apabila helikopter datang, Kami berhenti dan menunggu sedikit masa, sambil ada beberapa orang yang lain masih menggali dan mencari mangsa yang tertimbus dalam tanah semasa pengeboman sebelum ini."kata Raed.

Kumpulan aktivis melaporkan bahawa sekurang-kurangnya tiga orang terbunuh dalam serangan yang berlaku pada malam Sabtu.Manakala 100 orang pula kebanyakannya terdiri daripada orang awam, telah terbunuh dalam serangan bom di bandar Aleppo pada minggu yang lalu.

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook