Wednesday, December 18, 2013

Rusuhan Akibat Tersingkir daripada Sukan Asia Tenggara

Penyokong bola sepak bagi pasukan negara Myanmar telah mencetuskan rusuhan dengan menyalakan api dan membuat beberapa kerosakan di dalam stadium setelah pasukan negara tersebut diumumkan terkeluar daripada Sukan Asia Tenggara. Insiden tersebut dilaporkan sebagai keganasan terbaru di negara ini setelah berlaku di Balastadat yang telah dihalang daripada bertanding Piala Dunia 2018 kelayakan kerana rusuhan oleh penyokong.

Kekalahan 1 - 0 ketika berdepan dengan Indonesia pada Isnin lalu telah membangkitkan kemarahan para penyokong yang akhirnya bertindak membaling batu kearah para pemain.

Tayangan video menunjukkan beberapa  peminat turun ke padang dan menyerag pemain manakala yang lain bertindak merosakkan papan tanda dan  memusnahkan kerusi plastik dalam kejadian yang berlaku di stadium di Yangon.

Pada masa yang sama, di luar stadium para peminat yang protes menyalakan api dan membakar papan iklan dan bendera Sukan Asia Tenggara. Mereka membaling batu kearah polis yang dilaporkan melepaskan gas pemedih mata.

Myanmar mempunyai penyokong yang ramai dan bersemangat tetapi pada masa yang sama mereka telah melakukan keganasan dan membawa kesan kurang baik pada pandangan orang ramai.

Persekutuan Antarabangsa Persatuan Bola Sepak (FIFA ) Myanmar telah membuat keputusan untuk membatalkan kelayakan Myanmar bagi menyertai kelayakan Piala Dunia yang akan berlangsung pada 2018 selepas berlakunya rusuhan para penyokong yang bertindak membaling batu dan botol air ke arah pengadil dan para pemain pasukan semasa perlawanan Asia di Amman, bagi melayakkan diri ke Piala Dunia 2014 yang ketika itu diadakan pada bulan Julai 2011 .

Sukan Asia Tenggara merupakan acara sukan utama yang pertama yang dihoskan oleh Myanmar setelah tempoh 44 tahun. Kejadian rusuhan yang berlaku dalam perlawanan semalam telah meninggalkan nama buruk bagi tuan rumah yang baru sahaja mengalami transformasi besar yang selepas berakhirnya pemerintahan tentera yang telah berlangsung selama hampir lima dekad dan berakhir pada tahun 2011 lalu.

Sumber : ANA News

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook