Saturday, December 1, 2012

Presiden Tunia bakal tubuhkan kabinet baru berikutan protes yang dijalankan



 Tunisia - Pasukan keselamatan berkumpul semasa pertempuran dengan penunjuk perasaan di bandar Siliana, 120 kilometer (75 batu) barat daya Tunis, berikutan demonstrasi pada Nov 30, 2012.

Presiden Tunisia Moncef Marzouki meminta perdana menteri di negara ini pada hari Jumaat untuk melantik kabinet baru berikutan bantahan mengenai ekonomi.

Sekurang-kurangnya 220 orang tercedera minggu ini selepas pertempuran yang dinyalakan oleh  penunjuk perasaan di bandar barat laut Siliana, kira-kira 17 penunjuk perasaan yang dibutakan oleh birdshot, sumber perubatan memberitahu Reuters.

Hampir 10,000 orang berarak pada hari Jumaat semalam untuk menuntut lebih banyak peluang pekerjaan, pelaburan kerajaan dan perletakan jawatan gabenor tempatan, tetapi bantahan aman tersebut menjadi teruk apabila berlaku pertempuran dengan polis. Namun, konfrontasi adalah  kurang serius daripada satu hari awal, apabila tentera telah dibawa masuk sebentar untuk menghentikan protes.

Pegawai PBB -hak asasi manusia berkata pasukan keselamatan menggunakan kekerasan yang berlebihan untuk memadamkan protes, dalam beberapa kritikan paling keras mereka kerajaan Perdana Menteri Hamadi Jebali sejak ia mengambil alih jawatan pada Oktober tahun lepas. Bagi Tunisia, pertempuran  keras polis adalah di bawah Zine al-Abidine Ben Ali, autocrat veteran diturunkan dalam kebangkitan Spring Arab pertama pada Januari 2011.

"Kerajaan perlu berubah untuk mempunyai kabinet teknokrat yang kompeten dan tidak satu parti politik," Marzouki, sekularis, berkata di televisyen negeri. "Jika pertempuran berterusan dan respons kerajaan tidak mencukupi,  akan menjadi huru-hara dan buntu."

Jebali, yang berasal dari Ennahda pergerakan Islam terbesar di Tunisia, telah menolak panggilan untuk peletakan jawatannya.

Permintaan Marzouki untuk rombakan menimbulkan tekanan ke atas Jebali dari musuh-musuh politik beliau tetapi beliau tidak diwajibkan di bawah perlembagaan untuk mematuhi desakan tersebut.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook