Friday, November 30, 2012

Rejim Bashar Akan Binasa Tanpa Sokongan Iran





Iran semakin bimbang tentang nasib Presiden Syria Bashar al-Assad dan tertekan terhadap rejim tersebut kerana tidak mengambil cadangan daripada republik Islam untuk mengekalkan kuasa - laporan daripada Iran yang diperolehi oleh sumber diplomatik Barat.

Tentera Iran di Syria semakin dibebani kerana pemimpin rejim Syria tidak mengikuti nasihat mereka. Keadaan di negara tersebut dilanda konflik dan semakin huru-hara, laporan, yang telah diperolehi oleh kedutaan negara Barat di Tehran.

Laporan itu, bagaimanapun, tidak menyebut butiran yang menjelaskan cadangan Iran yang diberikan kepada rejim Syria.

Laporan itu turut mendedahkan bahawa Tehran kecewa dengan rasuah dalam pasukan bersenjata Syria di mana sejumlah besar dana Iran telah dipindahkan ke akaun bank peribadi pegawai-pegawai kanan Syria.

Laporan itu menyatakan bahawa Iran akan terus memberi sokongan kepada Presiden Assad sehingga pilihan raya presiden Iran pada Jun 2013.

Kesimpulannya, laporan itu berkata Iran memutuskan untuk tidak meningkatkan sokongan kepada kerajaan Syria kerana situasi kemerosotan ekonomi di republik Islam dan survival rejim Assad yang dijangka berada dalam tempoh yang pendek.

Iran kini mewujudkan beberapa sambungan dengan sejumlah pembangkang Syria tanpa pengetahuan rejim Syria kerana ia tidak mahu untuk memberi gambaran bahawa ia telah meninggalkan rejim Assad. "

Laporan itu mengatakan Iran percaya keruntuhan rejim Syria tidak dapat dielakkan tanpa sokongan republik Islam.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook