Tuesday, November 6, 2012

Wanita Pertama Menjadi Menteri Somalia



Buat pertama kalinya dalam sejarah Somalia, seorang wanita telah dilantik sebagai menteri luar-Fowsiyo Yusuf Haji Adan, Perdana Menteri negara Abdi Fareh Shirdon Saeid berkata pada hari Ahad semasa beliau mengumumkan kabinet barunya.Fowsiyo Yusuf Haji Adan sebelum ini merupakan pegawai kerajaan.

"Selepas rundingan yang panjang, saya telah membentuk kerajaan melalui 10 menteri, salah seorang daripada mereka adalah seorang wanita yang akan menjadi wanita Somalia pertama yang menjadi menteri," Saeid berkata apabila mengumumkan nama-nama menteri yang baru dilantik.

Adan berkata bahawa pemilihan seorang wanita untuk menjadi menteri adalah satu perkara yang bersejarah buat senario politik Somalia.

"Ini adalah kemenangan untuk Somalia dan wanita Somalia. Ia menandakan gambaran baru dalam politik, "katanya.

Adan, bagaimanapun, dalam kabinet yang dibentuk, beliau bukanlah satu-satunya wanita dalam kabinet. Mariam Qassim Ahmed akan diberi jawatan sebagai pembangunan sosial dan hal ehwal kementerian.

Aktivis hak asasi-  Amena Abdul Qader ketika dirujuk menyatakana pelantikan Adan sebagai kemenangan politik untuk wanita Somalia.

"Sebelum ini, kementerian yang dikuasai lelaki menunjukkan prestasi yang tidak memuaskan dalam kerajaan sebelumnya dan kita mempunyai harapan yang tinggi untuk yang satu ini," katanya kepada Al Arabiya. "Kami juga menjangka lebih banyak keuntungan politik bagi wanita."

Abdul Qader berkata bahawa dia berharap wanita akan berada posisi kementerian yang lebih penting seperti kewangan, pendidikan, kesihatan, dan pedalaman.

Abdul Qader menjelaskan bahawa selama lebih daripada 20 tahun, lelaki menduduki semua jawatan penting dan hasilnya adalah rasuah yang berleluasa dan membazirkan wang negeri.

Sejak kejatuhan kerajaan pusat di Somalia pada awal 1990-an, wanita Somalia sepenuhnya menjaga keluarga mereka manakala lelaki sama ada menganggur atau berperang. Untuk menyara keluarga mereka, wanita Somalia bekerja dalam perdagangan dan lain-lain kerja yang lelaki enggan untuk menceburinya.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook