Thursday, November 8, 2012

Turki bawa kes Serangan Mavi Marmara Ke Mahkahmah



Mahkamah Istanbul Selasa hari ini (6/11) merancang memulakan persidangan terhadap empat komander tentera Israel yang disyaki terlibat dalam serangan kapal Mavimarmara yang menuju Gaza tahun 2010 lalu, di mana langkah ini kemungkinan akan menghidupkan kembali ketegangan antara Turki dan Israel.

Sidang hari Selasa ini tercetus berikutan beberapa bulan selepas mahkamah Turki bersetuju dengan surat dakwaan oleh pendakwa, yang menuntut hukuman seumur hidup bagi para pegawai Israel berkaitan serangan kapal Turki Mavi Marmara yang membawa aktivis kemanuasiaan ke sempadan Gaza.

Para terdakwa semuanya akan diadili secara in absentia, setelah Israel memutuskan bahawa mereka yang mengambil bahagian dalam serangan terhadap Mavi Marmara tidak melakukan kesalahan.

Salah satu daripada lima peguam plaintif, Buhari Cetinkaya, mengatakan kepada AFP bahawa pendakwa telah menuntut para komando setelah gagal untuk mengenal pasti semua pasukan yang benar-benar melakukan serangan itu.

"Kami telah mengenalpasti beberapa pasukan komando Israel yang terlibat dalam serangan itu tetapi saya fikir pendakwa tidak dapat mengesahkan dari pihak Israel," kata Cetinkaya.

"Jadi kes ini akan mendakwa empat komander Israel, pada saat keputusan diturunkan melalui mekanisme yang dipimpin oleh masyarakat," tambah peguam itu.

Para pegawai Israel yang menjadi tertuduh: Mantan ketua tentera kakitangan Gaby Ashkenazi, mantan ketua Angkatan Laut Eliezer Marom, mantan ketua perisikan tentera Amos Yadlin dan mantan ketua perisikan Tentera Udara Avishai Levy.


Sumber : Eramuslim, Todayszaman

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook