Wednesday, September 5, 2012

9 Orang Ditahan Atas Tuduhan Menjadi Perisik Iran Di Turki





Sebuah akhbar Turki melaporkan bahawa polis Turki telah menahan sembilan orang atas tuduhan mengintip bagi pihak perisikan Iran dan merancang untuk melakukan pemberontakan di kalangan Kurdi di Turki.

Laman web akhbar tersebut mendakwa bahawa pihak polis menjalankan satu siri serbuan pada Selasa di mana sembilan orang, termasuk satu seorang warga Iran, telah ditangkap.

Enam orag telah ditangkap di Agidir, seorang di Ağrı dan dua di Kocaeli.

Mereka ditahan kerana disyaki mengintip aktivis pembangkang Syria bagi pihak perkhidmatan perisikan Iran.

Pihak berkuasa merampas senapang jenis Kalashnikov, senapang, dokumen dan surat-menyurat rahsia antara suspek dan pegawai-pegawai perisikan Iran, serta rakaman perbualan dengan lelaki bersenjata dari Parti Pekerja Kurdistan (PKK).

Suspek juga dituduh merancang untuk memulakan pemberontakan Kurdish di bahagian selatan dan tenggara negara, dan mendapatkan maklumat tentang pelarian Syria di Turki.

Turki telah ditekan serangan ketenteraan terhadap pemberontak PKK di tenggara negara itu dalam beberapa bulan kebelakangan ini, pemberontak Kurdish telah meningkat aktiviti bantahan mereka pada tahun lepas.

Ankara mengatakan krisis serangan Syria semakin meningkat, dan menuduh Damsyik menyokong PKK.

Sesetengah penganalisis percaya Presiden Syria Bashar al-Assad dapat membentuk persefahaman dengan PKK bagi memberi tindak balas kepada sokongan kuat Turki terhadap kebangkitan Syria dan tentera Islam yang melancarkan kebangkitan bersenjata menentang rejim Syria.

Hubungan Turki dengan semua jiran selatan, termasuk Iraq dan Iran, telah merosot secara mendadak dalam tempoh 12 bulan lepas, sebahagian besarnya disebabkan oleh krisis Syria dan Iraq aduan gangguan Turki dalam hal ehwal dalaman.

Pengasingan Ankara di Timur Tengah telah menarik kritikan tajam daripada ahli politik pembangkang Turki dan pengulas tempatan, yang menuduh Menteri Luar Ahmet Davutoglu merosakkan kedudukan Turki di rantau ini.

Sumber : Akhbar

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook