Wednesday, August 8, 2012

Video menunjukkan bekas PM Syria menunggu untuk berlepas ke Jordan


     
Bekas Menteri Syria Perdana, Riyad Hijab muncul buat kali pertama sejak pembelotan dari rejim Presiden Bashar al-Assad, pada hari Rabu, dalam video beserta laporan oleh briged Mu'tassam Billah Tentera Bebas Syria.

      Video dirakamkan di bandar Al-Ni'aimah di Deraa berhampiran sempadan Jordan. Hijab duduk bersandar di dinding di dalam bilik dengan kanak-kanak dan beberapa orang yang lain, dakwa pejuang TBS yang menjaga beliau sebelum berlepas ke Jordan selepas pembelotan dari rejim Syria.

      Ketua Briged al-Yarmouk di Deraa, Abu Al-Majd al-Zou'bi, memberitahu Al Arabiya bahawa tenteranya membantu bekas Perdana Menteri tersebut beserta keluarga dan saudara-maranya menyeberangi sempadan ke Jordan.

      Zou'bi berkata Hijab meninggalkan Syria bersama-sama dengan 25 saudara-mara dan keluarga, termasuk empat saudara-saudaranya.

      Rejim Assad telah memutuskan bekalan elektrik dan komunikasi di kawasan-kawasan yang bersempadan dengan Jordan dalam usaha untuk menghentikan
usaha mereka yang berpaling tadah itu merentasi sempadan, kata Zou'bi. Walaupun begitu, beliau berkata bahawa "pembelotan" menjadi semakin meningkat.

     Ketika dihubungi al-Arabiya untuk mendapatkan komentar, Jordan menafikan kehadiran Hijab di negara itu. Walau bagaimanapun, pada hari Rabu, kerajaan Jordan mengesahkan bahawa bekas perdana menteri yang berpaling tadah itu telah memasuki negara tersebut pada waktu subuh.

sumber asal: alarabiya.net

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook