Sunday, August 5, 2012

PBB Akan Putuskan Penyelesaian untuk Syria


PBB Akan Putuskan Resolusi untuk Suriah

Majlis Umum PBB akan menjalankan pengundian bagi penyelesaian yang mengecam Dewan Keselamatan kerana gagal menghentikan kekerasan di Syria. Teks tersebut tidak terikat tetapi bertujuan untuk meningkatkan tekanan pada Dewan Undangan Negeri agar mengambil tindakan.

Rusia dan China telah menyekat usaha PBB untuk menjatuhkan sekatan terhadap Damsyik. Pungutan suara itu menyusul selepas berundurnya delegasi Liga Arab-PBB Kofi Anan yang rencana perdamaiannya gagal menghentikan pertumpahan darah.

Mengumumkan keputusannya itu Khamis lalu, Annan berkata keganasan yang lebih teruk menjadikan dia tidak dapat melaksanakan tugasnya, tetapi dia juga mengatakan bahawa "setiap jari dan setiap serangan" pada Majlis Keselamatan PBB telah menghalang kelahiran konsensus.

Kerajaan Syria menyatakan kekesalannya atas keputusan Annan untuk menarik diri. BBC wartawan berkata, ia adalah satu gambaran kegagalan proses politik.

Aktivis mengatakan 170 orang meninggal dunia di pelbagai wilayah negara itu, termasuk di bandar terbesar Syria, Allepo, dimana kuasa-kuasa kerajaan cuba untuk merampas kembali wilayah yang dikawal oleh Tentera Syria Pembebasan (FSA).

Ketua penjaga keamanan PBB Herve Ladsous ketika berucap pada Majlis Keselamatan di Aleppo memantau mereka untuk melihat, "peningkatan dalam peralatan ketenteraan yang membuatkan kita yakin bahawa pertempuran utama akan bermula."

Lebih dari 50 orang dilaporkan meninggal dunia di Hama, selatan Aleppo.

Aktivis berkata lebih daripada 20,000 orang, majoritinya adalah orang awam yang tidak bersenjata, telah meninggal dunia dalam pergolakan yang berlangsung selama 17 bulan.

Sumber: eramuslim


0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook