Sunday, August 19, 2012

Kali Pertama Libya Menyambut Hari Raya Tanpa Gaddafi


Rakyat Libya bersiap sedia untuk menyambut Hari Raya tanpa Gaddafi. Kebanyakan penduduk Tripoli berkata mereka tidak sabar untuk menyambuth Hari Raya pertama selepas kematian pemimpin Muammar Ghaddafi, yang digulingkan pada Ogos lepas dalam pemberontakan, di mana dia ditangkap dan dibunuh pada bulan Oktober lalu.

"Mengenai Raya ini - ia adalah kali pertama kami menyambutnya tanpa Gaddafi. Kami bersyukur kepada Tuhan, kami amat gembira dan keadaan sangat aman, "kata seorang pembeli, Rawad Youssef.  Ezz el-Deen Mohammed berkata Libya gembira selepas pemerintahan Ghaddafi sampai ke penghujungnya.

"Saya rasa sebagaimana warganegara Libya yang lain - Saya berasa gembira. Perkara yang penting ialah bahawa kitadapat  menghapuskan kezaliman, "kata Mohammed.

Beliau menambah bahawa orang-orang yang kehilangan nyawa mereka dalam pertempuran tahun lepas juga harus diingat pada masa Hari Raya ini.

"Pada masa yang samaHari Raya mengingatkan saya kepada orang-orang yang terkorban dan kita tidak harus melupakan mereka," kata Mohammed.

Seorang lagi penduduk Tripoli, Jamal al-Gnedi, menekankan kerja-kerja penting yang telah dilakukan untuk menyatukan negara, berikutan konflik.

"Semasa ini Hari Raya ini kita bersyukur kepada Tuhan, semua rakyat  Libya bahagia dan bersatu di bawah satu idea yang hanya ada satu Libya - bukan hanya timur atau barat," katanya.

Majlis pemerintah Libya menyerahkan kuasa kepada perhimpunan kebangsaan yang baru dilantik minggu lepas dalam peralihan aman pertama negara Afrika Utara.

Mohammed Magarief, lawan veteran Gaddafi, telah dipilih oleh 200 ahli kongres sebagai ketua.

Sumber : Eramuslim

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook