Sunday, August 12, 2012

220 Mangsa Dalam Gempa Bumi Di Iran



Pasukan penyelamat di barat laut Iran berusaha Ahad untuk mencari mangsa yang masih bernyawa dalam gempa bumi yang menajdikan sekurang-kurangnya 220 orang terkorban dan mencederakan lebih 1,300,laporan daripada pegawai.

Komunikasi telefon terputus di zon bencana, timur laut bandar Tabriz, pasukan kecemasan bergantung dengan radio dan perjalanan ke kampung-kampung yang teruk terjejas untuk menyelamatkan dan menilai kemusnahan.

Gempa bumi yang melanda pada hari Sabtu dalam masa 11 minit antara berskala 6.2 dan 6.0, mengikut Pusat seismologi Universiti Tehran. Penyiasatan Geologi Amerika Syarikat, yang memantau aktiviti seismik di seluruh dunia, kedudukan tersebut lebih kuat, pada kadar 6.4 dan 6.3 pada skala magnitud momen, masing-masing.

Khalil Saie, ketua Pusat Timur Azerbaijan untuk Bencana Alam, berkata dalam siaran televisyen negeri bahawa tol boleh menjadi lebih tinggi diberi kekuatan gegaran. Dia meletakkan bilangan yang cedera pada 1,350.

Enam buah kampung telah musnah dan kira-kira 60 terselamat manakala 50 peratus dikatakan mengalami kerosakan, media Iran melaporkan.

"Sehingga kini, tidak ada kematian yang dilaporkan di bandar-bandar dan semua mangsa-mangsa yang datang dari kawasan luar bandar," katanya.

Sebelum ini beliau menggesa penduduk di dalam zon yang tidak panik, meyakinkan mereka bahawa "bantuan tiba dan penyelamat sudah berada di tempat kejadian."

Iran Red Crescent mengambil alih sebuah stadium sukan bagi memberi tempat tinggal kepada mangsa seramai 16,000 orang yang kehilangan tempat tinggal atau terlalu takut untuk kembali dalam bangunan, agensi berita Fars melaporkan.Ia juga menyediakan 3,000 khemah, selimut dan beberapa tan makanan.ana.

Pejabat Presiden Mahmoud Ahmadinejad mencatatkan satu kenyataan di laman webnya menyatakan takziah kepada mereka di zon bencana dan menyeru pihak berkuasa untuk "menggerakkan semua usaha untuk membantu penduduk yang terjejas."


Gempa bumi yang dialami ini adalah gempa bumi yang terburuk,sebelum ini gempa bumi  6,6 skala Richter yang melanda bandar selatan Bam pada bulan Disember 2003, membunuh 31.000 orang - kira-kira satu perempat daripada penduduk - dan memusnahkan purba bandar benteng dibina lumpur.


Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook