Saturday, July 28, 2012

Juruterbang Inggeris pernah mengendalikan pesawat di Libya




Kementerian Pertahanan (MoD) telah mendedahkan bahawa juruterbang Tentera Udara Diraja (RAF) pernah mengendalikan pesawat dalam serangan ke atas Libya pada tahun 2011 yang lalu.

Pendedahan ini didedahkan ketika kerajaan British berkeras tiada pesawat British atau Kenderaan Udara Kawalan Jauh (Kenderaan Udara Kawalan Jauh / UAV) terlibat dalam serangan ke atas Libya atau telah digunakan di luar Afghanistan. Di samping itu, pendedahan ini datang sepuluh bulan selepas berakhirnya pencerobohan pimpinan NATO di Libya.

Perkara ini telah diungkapkan dalam jawapan parlimen ketika  Kementerian Pertahanan mengakui bahawa anggota RAF ditugaskan dalam unit AS yang telah mengendalikan "Sistem misi udara jarak jauh yang dilengkapi" di Libya pada tahun 2011.

Sementara itu, Pentagon mengatakan bahawa pesawat 145 pemangsa telah melancarkan serangan udara ke atas Libya antara bulan April dan Oktober.

"Fakta ini diambil dari kakitangan RAF yang dinyatakan dalam kawalan pesawat bersenjata dalam konflik Libya tahun lalu - walaupun Kementerian Pertahanan berkata bahawa Britain hanya pernah mengendalikan pesawat bersenjata di Afghanistan.

Sumber : Arrahmah

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook