Tuesday, May 15, 2012

Israel Bimbang Jatuhnya Assad Peluang untuk al-Qaedah Ambil Alih Wilayah





Seorang pegawai tentera senior Israel mengatakan bahawa Israel memantau penuh peristiwa di Syria, kerana bimbang jatuhnya rejim Presiden Bashar al-Assad boleh membuat dataran tinggi Golan Syria jatuh ke kumpulan-kumpulan seperti Al Qaeda.

Pegawai tentera Israel mengatakan kepada AFP bahawa situasi seperti ini boleh mencipta kekosongan keselamatan yang berbahaya serupa dengan di Sinai.

"Jika rejim Assad akan jatuh, ancaman terbesar adalah bahawa sempadan utara, tanah tak bertuan, boleh diambil alih oleh kumpulan-kumpulan seperti Al-Qaeda," kata pegawai di komando utara Israel tanpa menyebut nama.

Kebimbangannya adalah bahawa dataran tinggi Golan yang strategik boleh bertukar ke dalam situasi yang sama terjadi seperti di Sinai, di mana pelanggaran undang-undang telah menyebabkan tentera Mesir berjuang untuk mengendalikan wilayah Sinai dari kegiatan "tentera".

Tahun lalu, lelaki bersenjata menyelinap melintasi sempadan dari wilayah Mesir dan melakukan serangan di Israel selatan yang menewaskan lapan orang.

"Ini boleh berlaku jika rejim Assad tewas," kata pegawai Israel itu.

Bagi Israel, pertumpahan darah yang berterusan di Syria juga telah menimbulkan kebimbangan bahawa persediaan senjata canggih Damsyik boleh jatuh ke tangan tentera Damascus.

sumber: eramuslim




0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook