Wednesday, May 2, 2012

5 Terbunuh Dalam Perarakan Di Abbasiya, Kaherah





Sekurang-kurangnya lima orang yang berpakaian biasa terbunuh dan puluhan yang tercedera di mana mereka dianggap sebagai penduduk tempatan menyerang penunjuk perasaan yang berkhemah di luar Kementerian Pertahanan di Abbasiya, Kaherah, awal pagi Rabu lalu, menurut sumber Kementerian Kesihatan rasmi yang bercakap di TV negeri Mesir.

Satu kenyataan awal telah dikeluarkan semalam oleh Doktor Tahrir , mengesahkan 2 terbunuh kerana luka akibat tembakan peluru hidup di kepala, kata kenyataan itu. Manakala yang lain dalam keadaan kritikal selepas mengalami luka tembakan ke dada. Bilangan kematian yang dipercayai kini dua kali ganda sejak kenyataan doktor di sekitar 04:30. Saksi dari hospital tempatan menyatakan dianggarkan 8 kematian telah berlaku.

Sekurang-kurangnya empat penunjuk perasaan mengalami luka birdshot di mata dan 20 menerima kecederaan muka. Kenyataan itu menambah bahawa ini adalah hanya satu jangkaan awal.

Doktor-doktor mengutuk penutupan beberapa hospital yang berdekatan termasuk Demerdash, Ain Shams dan Al-Hussein. Satu-satunya hospital untuk menerima yang mangsa yang tercedera adalah Al-Shefa, yang telah dikepung oleh "samseng" yang menculik kakitangan ambulans yang cedera dan diserang.

Hari yang ke-4 tunjuk perasaan di luar Kementerian Pertahanan dikatakan berpunca dari kemarahan hilang kelayakan  Salafist Hazem Salah Abu Ismail daripada calon presiden dan telah bertukar menjadi protes terhadap pemerintahan tentera.

Penyerang menyerang penunjuk perasaan di awal pagi Rabu dengan bom yang berasaskan simen, batu-batu, koktel Molotov, birdshot senapang dan kanister gas pemedih mata mengikut laporan saksi.

Ini adalah serangan utama yang kedua ke atas penunjuk perasaan dalam kurang daripada 72 jam. Serangan pada Sabtu dilaporkan meninggalkan satu penunjuk perasaan mati dan berpuluh yang cedera.

Doktor Tahrir adalah kumpulan doktor perubatan yang secara sukarela membantu orang-orang yang cedera di kawasan protes.


Sumber : Ahram

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook