Friday, April 27, 2012

Penapisan minyak terbesar di Libya Menghadapi Masalah Lewat Proses Penjanaan Semula





Penapisan minyak terbesar di Libya, Ras Lanuf, yang menghasilkan 220,000 tong sehari, tidak dapat dijana semula selama beberapa bulan selepas mesyuarat antara ahli lembaga pengarah dan pemegang saham diadakan, laporan seorang pegawai di kilang penapisan pengendali Libya UAE Refining Co (Lerco) kepada Reuters.

Lerco merupakan rakan kongsi syarikat minyak negeri Libya Negara Oil Corporation (NOC) dan UAE berasaskan Al Ghurair kumpulan.
 
Satu mesyuarat lembaga antara pengerusi dan pengarah baru penapisan dijangka diadakan di Tripoli sekitar pertengahan bulan Mei dan penapisan akan dijalankan semula tidak lama selepas itu, kata pegawai itu.
 
Struktur syarikat mestilah dirunding semula, khususnya yang berkaitan dengan bekalan mentah dan rancangan untuk menggandakan kapasiti kilang penapisan, kata pegawai itu.
 
Pengeluaran masih terlalu rendah gred bahan mentah utama, Sarir dan Messla, telah melambatkan lagi proses jana semula.
 
Timbalan Menteri Perbekalan Minyak Libya, Omar Shakmak telah menyatakan kepada Reuters bulan lepas - penapisan Minyak Ras Lanuf telah dijangka untuk dimulakan semula pada akhir Mac.
 
"Pelan yang disemak semula ini tidak dimuktamadkan lagi tetapi saya menjangka mungkin mereka memerlukan masa lagi," katanya kemudian.


Sumber : Ahram

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook