Wednesday, March 28, 2012

Persatuan Ulama Antarabangsa Kecam Penafian Perancis Terhadap Syeikh Qaradhawi



Perancis mendapat kecaman sengit dari badan antarabangsa ulama Muslim kerana menolak ulama terkemuka Syaikh Yusuf Al-Qaradhawi masuk ke negara Eropah itu untuk menghadiri persidangan Islam.

"Kami terkejut, dan kami menegur Perancis kerana menolak visa kedatangan Syeikh Yusuf Qaradhawi," kata Syaikh Ali al-Qaradaghi, setiausaha agung Persatuan ulama muslim Antarabangsa (IUMS), mengatakan kepada Agence Perancis Presse (AFP) pada Selasa lepas (27/3) . "Beliau adalah seorang ulama moden yang memberikan sumbangan untuk memerangi ekstremisme dalam fikiran umat Islam."

Syeikh Qaradhawi, presiden IUMS, telah menerima undangan dari Kesatuan Organisasi Islam Perancis (UOIF) untuk melawat Perancis menghadiri persidangan Islam bulan depan. Tetapi Presiden Perancis Nicolas Sarkozy mengatakan bahawa DrYusuf Al- Qaradhawi, yang berpusat di Qatar, tidak akan dibenarkan masuk ke negara itu.

Langkah itu muncul beberapa hari selepas pemimpin Perancis, yang berusaha terpilih kembali dalam pemilihan presiden April-Mei mendatang, mengumumkan tindakan keras terhadap para penkhutbah yang katanya mempromosikan "pandangan radikal".

Syeikh Qaradhawi, salah satu ulama yang paling berpengaruh di dunia, dikenali kerana pandangan moden dan dihormati secara meluas di seluruh dunia.

Dia secara tegas mengutuk semua serangan pengganas di Barat, termasuk 9/11, Madrid dan London, serta bom Bali yang menyasarkan pelancong asing di Indonesia.

Selain itu, ia menyokong pemberontakan Musim Semi Arab di Tunisia, Mesir dan Libya, dan telah melancarkan usaha penggalangan dana untuk pembangkang Syria.

Bekas Datuk Bandar London Ken Livingstone menjelaskan bahawa syeikh Qaradhawi sebagai "Muslim progresif terkemuka" dan menyamakannya dengan reformis Paus John XXIII.

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook