Friday, February 24, 2012

Turki Seru Dunia Untuk Bantu Rakyat Somalia


Menteri Luar Negeri Turki Ahmet Davutoglu meminta masyarakat antarabangsa untuk membantu rakyat Somalia dan melakukan ziarah perwakilan diplomatik terbuka untuk menamatkan tragedi di negara itu.

Berbicara pada pembukaan Persidangan Antarabangsa mengenai Somalia di London pada Khamis semalam (23/​​2), Davutoglu mengatakan bahawa masyarakat antarabangsa harus membantu Somalia dengan lebih banyak lagi.

Davutoglu memberikan maklumat berkaitan mengenai lawatan Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan ke Somalia tahun lalu, dan mencatat bahawa bantuan Turki ke negara itu akan terus berlanjutan.

Menteri Davutoglu menjelaskan kepada para peserta persidangan tentang kegiatan Kedutaan Besar Turki di Mogadishu, Badan Penyelarasan Kerjasama Turki & Pentadbiran (TIKA) dan persatuan bantuan kemanusiaan Turki, serta mengatakan bahawa Turkish Airlines (THY) akan memulakan penerbangan langsung ke Somalia segera dalam waktu dekat.

Davutoglu mengatakan bahawa kegiatan PBB di Somalia juga harus disokong.

Mengimbau kembali persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu Somalia telah diadakan oleh Turki pada Mei 2010, Davutoglu mengatakan bahawa pertemuan kedua teruskan dirancang akan diadakan di Istanbul pada bulan Jun 2012.

Turki telah menghantar $ 365.000.000 (TL 640 juta) dalam bentuk tunai dan dalam bentuk bantuan ke Somalia selama tahun lalu, sebuah kenyataan oleh Pejabat Perdana Menteri Koordinator Diplomasi Awam menyatakan Rabu lalu.

Sumber : Eramuslim

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook