Monday, February 20, 2012

Anggota Parlimen Mesir Desak Mewujudkan Tekanan Lebih Keras Terhadap Assad


Anggota parlimen Mesir pada hari Ahad semalam (19/2) menjawab keputusan untuk menarik duta besar Kaherah untuk Damsyik dengan mendesak dewan tentera yang berkuasa akan mengambil langkah lebih lanjut dan memutuskan semua hubungan dengan rejim Syria, dalam menanggapi apa yang mereka sebut kejahatan Presiden Bashar al -Assad terhadap rakyatnya.


Pembicara parlimen Muhammad Saad Katatni meminta Jawatankuasa Majlis Hal Arab untuk membincangkan tuntutan ahli parlimen dan memberikan cadangan sepanjang tempoh pertemuan Majlis seterusnya.

Kementerian luar negeri Mesir telah menarik duta besarnya di Damaskus pada hari Ahad lalu,

dalam apa yang tampaknya menjadi langkah terbaru dalam siri langkah diplomatik Arab untuk meningkatkan tekanan terhadap Presiden Assad, yang cuba menghancurkan pemberontakan rakyat di Syria.

Agensi berita rasmi MENA berkata, keputusan itu dibuat setelah lawatan dari duta besar Mesir Shawky Ismail ke Kaherah. Kementerian luar negeri memutuskan untuk mempertahankannya di ibu negara Mesir "sampai pemberitahuan lebih lanjut."

Langkah ini mengakibatkan pengeluaran oleh negara-negara Arab dan Eropah terhadap utusan mereka dari Damaskus di saat kuasa Syria melanjutkan penumpasan ganas mereka terhadap aksi protes anti-rejim




Sumber : Eramuslim

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook