Wednesday, November 2, 2011

8 Terbunuh Dalam Letupan 3 Motosikal Di Iraq


Sekurang-kurangnya 8 orang terbunuh dan berpuluh-puluh mangsa tercedera apabila tiga buah motosikal yang diletakkan bom meletup di Hub Minyak Basra Selatan Iraq pada hari Rabu (2/11). Letupan berlaku di luar dari 3 kafe yang berada di tengah kawasan Basra, 420 km ( 260 baru) tenggara Baghdad.

"Jumlah yang terbunuh setakat ini adalah sebanyak 8 orang dan 22 orang lagi tercedera",kata Ali Al-Maliki, Ketua Jawatankuasa majlis keselamatan wilayah Basra. Menurut Faisal Al-Abadi, Ketua Polis Basra, beliau melaporkan 2 orang terbunuh dalam kejadian tersebut manakala 30 yang lain tercedera.

Seorang saksi Reuters ditempat kejadian berkata, terdapat sedikit kerosakan dengan beberapa kaca pecah di jalan raya dan terdapat kesan darah di sana.

Pengeboman dan serangan masih berlaku walaupun kes-kes tersebut telag menurun sejak pertempuran mazhab pada 2006-7.

Menurut sumber, AS akan meninggalkan Iraq menjelang 31 Dis setelah hanpi setahun pencerobohan berlaku bagi menjatuhkan Saddam Hussein. Bilangan orang-orang yang terbunuh di Irq pada bulan Oktober yang lalu agak tinggi berikutan rentetan bunuh diri dan pengoboman di teoi jalan Baghdad.



Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook