Monday, October 24, 2011

GEMPA BUMI TURKI, 1000 DIJANGKA TERKORBAN


ANKARA - Dijangka 1000 orang terkorban akibat ditimpa bangunan runtuh berpunca dari gempa bumi berukuran 7.3 skala ritcher yang melanda bandar Van, Turki.

"Kira-kira 500 hingga mencecah 1000 orang terkorban disebabkan gempa bumi," lapor Ketua institut Penyelidikan Seismologi di Istanbul, dalam satu sidang akhbar.

Laporan sebelum ini memberitahu tidak dinyatakan kemungkinan ada mangsa yang terkorban, hanya dikhuatiri ada mangsa yang terperangkap dalam runtuhan bangunan.

Akibat gempa tersebut, 50 bangunan dijangka runtuh, termasuk sebuah asrama. "Kerosakan yang paling teruk berlaku di Ercis, sebuah kawasan dengan jumlah penduduk sekitar 100.000 orang," lapor pegawai.

Rakaman televisyen menunjukkan penduduk yang panik dan cuba menggali runtuhan dengan menggunakan penyodok dan alat-alat yang lain untuk membantu mengeluarkan mangsa-mangsa yang terperangkap di dalam bangunan. Ramai orang terpaksa bermalam di luar dengan suhu yang mencecah 3 darjah celcius. "Orang ramai panik. Talian komunikasi putus. kami tidak dapat berhubung dengan orang lain," lapor Datuk Bandar Van Bekir Kaya kepada stesen TV NTV.

Kerajaan Turki sendiri telah menghantar bantuan telefon satelit ke daerah yang didiami oleh suku Kurd. Angkatan tentera juga dihantar untuk membantu.

Olahan sumber: Kompas.com

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook