Friday, September 9, 2011

TEKANAN QATAR: SYRIA MENERIMA KETUA LIGA ARAB

8 Sept: Ketua Liga Arab, Nabil Al-Araby akan melawat Syria Sabtu ini selepas Qatar mengancam untuk melancarkan kempen diplomatik untuk terus memulaukan rejim Bashar al-Assad, kata diplomat Arab Rabu lalu.

Rabu lalu, kerajaan Syria menangguhkan perjalanan Araby jam ke 11 "kerana keadaan di luar kawalan kami."

"Qatar mengancam akan meminta menteri-menteri luar Arab untuk membincangkan rancangan memboikot rejim Assad berikutan tindakan kejam selama 6 bulan ke atas aktivis pro-demokrasi di Syria," kata seorang diplomat Arab kepada Al-Masry Al-Youm.

Diplomat menambah, utusan Qatar ke Liga Arab untuk memberi amaran kerajaan akan memperkenalkan satu cadangan untuk mesyuarat menteri-menteri luar Arab di Kaherah untuk mengenakan sekatan ke atas Syria. Mesyuarat itu akan diadakan pada 13 September.

Seorang diplomat Arab berkata mesej Qatar bahawa Doha "akan membawa perkara itu kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu(PBB) untuk melindungi rakyat Syria jika ia terus menangguhkan usaha Liga Arab."

Selepas menyampaikan mesej Qatar, diplomat itu menambah, Damsyik bersetuju menerima al-Araby.

Rabu lalu, Liga Arab mengumumkan Al- Araby akan melawat Damsyik pada hari Sabtu tanpa menjelaskan mengapa kerajaan Syria membatalkan perjalanan melalui notis singkat.

"Setiausaha mengumumkan akan melawat Syria ketika membuat satu panggilan telefon antara (Araby) dengan Menteri Luar Syria Walid Muallem dan Duta Syria di Liga Arab," timbalan ketua kumpulan, Ahmed Ben Helli, memberitahu pemberita di Kaherah.

Araby telah ditugaskan oleh blok 22 anggota untuk melawat Damsyik membawa 13 dokumen yang menggariskan cadangan untuk menamatkan tindakan keras pada perbezaan pendapat dan melakukan pembaharuan ke atas Syria.

Araby mencadangkan kepada Assad untuk mengadakan pilihan raya dalam tempoh tiga tahun, satu langkah ke arah kerajaan majmuk, dan menghentikan segera tindakan keras, menurut salinan dokumen itu.

Inisiatif ini dipersetujui oleh menteri-menteri Luar Arab bulan lepas. Syria berang, berkata ia mengandungi "bahasa tidak boleh diterima dan berat sebelah."

Mac lalu, organisasi beribu pejabat di Kaherah memainkan peranan penting dalam meluluskan resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dengan tindakan memperkenalkan zon larangan terbang seluruh Libya, NATO membenarkan untuk menjalankan mogok menentang rejim Muammar Qadhafi, yang kini nampaknya telah berjaya.

Sokongan dari Arab dapat membantu dalam usaha memulaukan rejim Assad dan memberikan sokongan politik kepada penunjuk perasaan Syria dan pergerakan pembangkang.

Tetapi pemimpin Arab berada di sekeliling Syria, banyak negara bimbang ketidaktentuan yang berlaku akan meningkat pada masa akan datang. Negara lain bimbang campurtangan asing dapat membuat situasi lebih buruk dan mencetuskan lebih banyak keganasan.

Protes di seluruh Syria bermula pada bulan Mac lalu menyeru kebebasan, reformasi politik dan menggulingkan Rejim Assad. Lebih daripada 2200 orang telah terkorban sejak pemberontakan bermula.

Sumber diolah: Al-Masry al-Youm

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook