Sunday, July 24, 2011

Letupan Kereta Di Pelabuhan Aden Selatan Yaman

YAMAN, 24 Julai: Bom kereta yang mensasarkan pusat ketenteraan telah membunuh sekurang-kurangnya lapan orang dan mencederakan 15 di Aden, bandar utama di selatan Yaman, lapor perubatan dan tentera.

Askar yang melaporkan kepada agensi berita AFP, mengatakan bahawa letupan itu berlaku ketika tentera bersedia untuk meninggalkan pusat ketenteraan di wilayah Abyan , di mana pasukan keselamatan yang terlibat dalam pertempuran sengit dengan kumpulan-kumpulan yang disyaki ada kaitan dengan al-Qaeda.

"Kami sedang bersiap-sedia untuk meninggalkan Abyan apabila sebuah kereta telah datang di hadapan pintu pagar kem itu, dan kemudian terdapat satu letupan yang besar," kata seorang askar yang terselamat daripada serangan Ahad lalu.

Dua pegawai kanan utama dan leftenan-kolonel, adalah antara yang mati dalam kejadian, kata pegawai.

Kementerian Pertahanan berkata penyerang yang juga mati dalam letupan, telah menyerang sebuah konvoi di pusat pemeriksaan yang telah diketuai untuk mengukuhkan serangan tentera di ibu kota wilayah Abyan Zinjibar, yang mana tentera yang telah cuba untuk menawan semula selama lebih seminggu.

Letupan itu datang beberapa hari selepas kereta dipenuhi dengan bahan letupan meletup dan membunuh juru ukur kapal British di Aden, yang mana pegawai mengatakan serangan yang disasarkan terhadap individu yang telah lama bermastautin.

Bom kereta kedua dalam masa kurang daripada dua bulan di Aden dan diikuti amaran berulang kali oleh pegawai-pegawai bahawa pejuang al-Qaeda berkaitan menyusup ke bandar pelabuhan Laut Arab yang bersedia untuk serangan terhadap pasukan keselamatan.

Hakim al-Masmari, editor akhbar Yemen, berkata seorang pegawai keselamatan telah memberitahunya bahawa al-Qaeda bertanggungjawab. "Keselamatan tidak dinaikkan di Aden sejak serangan baru-baru ini," kata Masmari.

Beribu-ribu orang telah digantikan dalam peperangan di Zinjibar antara pasukan keselamatan dan pejuang.

Ayad al-Shabwani, seorang pemimpin Yaman-Al-Qaeda di Semenanjung Arab (AQAP) telah dibunuh ketika berlawan berhampiran Zinjibar pada hari Selasa, kata seorang pegawai tentera.

Kumpulan Islam mengawal dua bandar raya di wilayah Abyan jiran dan telah diadakan pada kepada mereka dalam menghadapi pelbagai serangan udara dan serangan darat oleh kuasa-kuasa kerajaan.

Yaman adalah rumah kepada salah satu daripada cawangan al-Qaeda yang paling aktif di dunia.

Selain itu, negara ini telah berkecamuk selama hampir enam bulan, dengan protes harian berhampiran jalan besar-besaran menuntut pemimpin lama, Ali Abdullah Saleh agar meletak jawatan.

Kekacauan yang berlaku telah memberikan kekuatan kepada AQAP untuk memegang wilayah tanpa undang-undang di selatan negara.

Sumber: Al-Jazeera

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook