Wednesday, April 6, 2011

Obesidi Menteri Luar Negeri Libya Menggantikan Musa Kussa

Libya 6 April 2011 - Pemerintah Libya memperkenalkan Andelati Obesidi sebagai Menteri Luar Negeri baru yang menggantikan Musa Kussa yang dikatakan lari dari pemerintahan Kolonel Muammar Ghaddafi. Berkata wakil dari pejabat senior pemerintah Libya, semalam.

Obesidi, yang sebelumnya adalah wakil Menteri Luar Negeri, kini sedang dalam lawatan ke luar negeri untuk membicarakan berkaitan krisis yang melanda Libya sekarang.

Menurut Khaled Kaim, yang juga wakil Menteri Luar Negeri , ketika ditanya apakah Obesidi telah diperkenalkan ke Jabatan Kementerian Tertinggi? Beliau menjawab : "Ya, beliau telah (diperkenalkan)".

Mussa Kussa, yang dilantik sebagai perisik bagi kerajaan Libya dari tahun 1994 hingga 2009, selama ini juga dianggap sebagai orang kepercayaan utama Muamar Gaddafi sebelum mundur dan minta perlindungan di Britain, minggu lalu.

Obesidi yang sekarang berusia 72 tahun berasal dari bahagian timur negara itu, yang sekarang ini beliau telah dikuasai oleh pemberontak. Beliau juga sebelum ini menjadi duta besar bagi Turki dan Italia yang ditugaskan untuk menjaga diplomasi Libya.

Sebagai wakil Menteri Luar Negeri untuk membuat pengurusan di bahagian Eropah, Obesidi telah melibatkan diri dalam pembicaraan untuk memulihkan hubungan Libya yang lama tegang dengan pihak Barat.

Sumber dari : Mediaindonesia

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook