Monday, December 27, 2010

Warga Turki Sambut Meriah Kedatangan Kapal Mavi Marmara

Ribuan aktivis berkumpul di pelabuhan Istanbul untuk menyambut kembali kedatangan kapal yang pernah menjadi ajang pertumpahan darah selama serangan brutal Israel terhadap konvoi armada bantuan ke Gaza pada bulan Mei lalu.

Kapal Mavi Marmara, menjadi sasaran serangan brutal pasukan komando Israel pada tarikh 31 Mei di perairan antarabangsa, di mana kapal itu sendiri sendiri sambil membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza.

Kapal Mavi Marmara merapat di pelabuhan Sarayburnu Istanbul pada hari Ahad terakhir (26/12).

Kerumunan orang yang kebanyakan anggota kumpulan-kumpulan pro-Islam dan Palestin melambai-lambaikan bendera Palestin dan Turki dan meneriakkan "Allahu Akbar!" serta meneriakkan "Down with Israel", di pelabuhan Sarayburu Istanbul.

Beberapa aktivis menaiki perahu-perahu kecil untuk menyambut datangnya kapal tersebut, yang dihiasi dengan poster dari sembilan aktivis Turki yang syahid selama serangan brutal pasukan Israel.

Ratusan belon juga diterbangkan ke udara pada saat kapal Mavi Marmara, belayar merapat ke pelabuhan Sarayburnu Istanbul.

Upacara penyambutan diadakan oleh Yayasan Hak Asasi Manusia dan Kebebasan dan Bantuan Kemanusiaan (IHH) untuk kapal Mavi Marmara di pelabuhan.

Banyak orang di seluruh Turki, termasuk para aktivis keamanan dari 50 negara dan wakil-wakil dari organisasi non-pemerintah menghadiri upacara penyambutan tersebut.

Kapal Mavi Marmara belayar dari Turki untuk membawa bantuan kemanusiaan kepada masyarakat di Gaza pada tarikh 22 Mei 2010 lalu.

Pada tarikh 31 Mei, tentera Israel menyerang kapal Mavi Marmara di perairan antarabangsa. Sembilan aktivis terbunuh dan 54 yang lain mengalami luka-luka oleh serangan Israel tersebut.

Turki telah menuntut permintaan maaf dan pampasan untuk hubungan mereka dengan Israel boleh kembali normal. (fq / wb / jp)
sumber

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook