Monday, December 27, 2010

Pertengkaran Islam-Kristian Kembali Terjadi di Nigeria

Pertempuran bersenjata kembali pecah antara kumpulan Kristian dan Muslim di dekat pusat bandar Nigeria Jos pada hari Ahad terakhir (26/12), kata seorang saksi mata kepada Reuters, selepas pengeboman Malam Natal di kawasan-kawasan ini yang menewaskan lebih dari 30 orang.

Rusuhan tersebut datang pada saat Presiden Goodluck Jonathan sedang menjalankan kempen kontroversialnya menjelang peringatan partinya yang berkuasa pada 13 Januari mendatang.

Sebuah kuasa dari parti yang berkuasa mengatakan bahawa kuasa dalam Parti Rakyat Demokratik (PDP) harus digilir di antara sebahagian besar umat Islam yang ada di Utara dan sebahagian besar umat Kristian di selatan setiap dua kali.

Presiden Jonathan adalah warga Selatan yang mewarisi pejabat presiden ketika Presiden Umaru Yar'Adua, yang berasal dari utara, meninggal selama masa pertama pemerintahannya tahun ini dan puak utara dalam parti yang berkuasa menentang pencalonan Jonathan.

Jonathan sendiri menghadapi cabaran dari bekas Naib Presiden atiku Abu Bakar atas pencalonan parti yang berkuasa.

Banyak bangunan dibakar dan orang-orang terlihat berlarian mengelakkan penangkapan oleh polis dan tentera yang tiba di lokasi dalam usaha untuk membubarkan kerumunan orang ramai.

Puluhan bangunan terbakar dan banyak orang yang luka-luka berlumuran darah diseret oleh rakan-rakan dan keluarganya ke rumah sakit, lapor saksi mata.

Rusuhan itu dipicu oleh letupan pada malam Krismas di kampung-kampung berhampiran Jos, ibukota negara bagian Plateau, yang mengorbankan sekurang-kurangnya 32 orang dan meninggalkan 74 orang menderita luka parah.

"Naib presiden sedang dalam perjalanan menuju Jos untuk melakukan usaha mengatasi krisis ini," kata juru bicara presiden.

Pemilihan presiden telah ditetapkan pada bulan April di Nigeria dan para pemerhati telah memberi amaran akan peningkatan kekerasan pada saat menjelang pilihan raya berlangsung.

Situasi tegang terutamanya berlaku di Jos, yang sebelumnya sudah mengalami rusuhan sektarian yang oleh banyak pengamat dikatakan rusuhan tersebut dipicu oleh politik dan telah menewaskan ratusan orang tahun ini. (Fq / agencies)
sumber

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook