Sunday, November 7, 2010

Pengusaha Muslimah produkkan ‘Make-Up’ Halal di Inggeris

LONDON–Seorang pengusaha Muslimah telah melancarkan sejumlah “make-up” halal pertama di Inggeris, produk itu bebas dari alkohol dan produk haiwan .

Samina Akhter mendirikan Saminar Pure Make-up di rumahnya di Birmingham, setelah membancian pedagang mengenai bahan yang digunakan dalam berbagai produk make-up di Hight Street.

Berdasarkan hukum Islam, alkohol dan daging haiwan tertentu dilarang. Daging babi khususnya haram bagi umat Muslim berdasarkan hukum Islam, sehingga Samina terkejut saat mengetahui bahawa sebagian produk yang dia gunakan berisi asam lemak dan gelatin dari babi.

“Sebagai Muslim, saya mempertanyakan apa yang saya taruh di kulit saya,” kata Samina. “Saya ingin tahu apakah bahan itu diperkenankan di dalam Islam.”

Dalam mempertahankan hukum Islam, eyeliner dan lipstik Samina terbuat dari ekstrak tanaman, mineral, minyak esensial dan vitamin.

Usaha tersebut memperoleh piawaian halal pada awal Jun, dan kini memiliki lebih dari 500 pelanggan. “Banyak Muslimah seperti saya ingin kelihatan menarik serta mengikuti ajaran agama mereka,” kata Samina.

Minat terhadap barang-barang itu, yang dijual “daring” (dalam jaringan), telah datang dari jauh bahkan sampai Malaysia, Indonesia serta Singapura, katanya. Bahan kosmetik itu dikirim dari Australia dan mendapat certificate dari badan independent, Halal Certification Authority Australia.(rpblk)

sumber

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook