Thursday, November 18, 2010

Iran Berhasil Rancang Sistem Pertahanan Udara Mirip S-300 Rusia

Iran mendakwa telah berjaya merancang sebuah sistem pertahanan udara yang memiliki kemampuan yang sama dengan sistem S-300 buatan Rusia, kata seorang pegawai penting tentera Iran.sumber

"Kami telah membangunkan sistem dengan menaikkan taraf seperti model pertahanan udara S-200 dan kami telah berjaya mengujinya dengan menggunakan semua potensi yang kami miliki dan pengalaman mendalam dari Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC), Tentera Darat dan Kementerian Pertahanan," kata Brigadier Jeneral Muhammad Hassan Mansourian mengatakan kepada Press TV pada hari Rabu kemarin (16/11).

Perkembangan ini datang pada saat Rusia membatalkan perjanjian yang melibatkan penjualan sistem S-300 ke Iran pada bulan September lalu, jeneral tersebut menambah.

Agung Mansourian mencatatkan bahawa butiran sistem pertahanan peluru berpandu jangka panjang Iran akan dilancarkan segera.

Pada tarikh 3 November, Presiden Iran Mahmud Ahmadinejad mengecam Rusia yang telah membatalkan perjanjian jualan S-300 secara "sepihak dan haram" dari kesepakatan tentera yang telah dibuat.

"Perjanjian ini harus dilaksanakan. Jika mereka (Russia) menahan diri dari memenuhi komitmen mereka, bangsa Iran akan meminta hak-hak dan kerosakan yang ditimbulkan untuk hal itu," kata Presiden Ahmadinejad.

Berdasarkan kontrak bernilai 800 juta dolar yang ditandatangani pada tahun 2005, Rusia bersetuju untuk memberikan Iran dengan sekurang-kurangnya lima sistem pertahanan S-300.

Presiden Russia Dmitry Medvedev mengeluarkan dekrit pada bulan September lalu untuk melarang penghantaran S-300 kepada republik Syiah Iran dengan dalih adanya resolusi sanksi AS yang dijatuhkan terhadap Iran atas program nuklearnya.

Iran mengecam Rusia, dengan alasan bahawa Resolution1929 tidak membenarkan penolakan Moscow yang komited untuk kesepakatan itu kerana tidak secara khusus melarang penghantaran peluru berpandu defensif ke Teheran.

Mengenal Sistem pertahanan Terbang S-300

S-300 adalah sistem pertahanan jarak jauh dari darat ke udara yang dihasilkan oleh NPO Almaz Rusia. S-300 sistem dibangunkan untuk menjangka terhadap serangan pesawat dan peluru berpandu jelajah yang diterapkan oleh Pertahanan Tentera Udara Soviet. Variasi selanjutnya dari S-300 dibangunkan untuk menahan peluru berpandu balistik. S-300 bersama-sama dihasilkan oleh Almaz dengan Kumpulan Samsung dari Korea Selatan sejak tahun 1993.

S-300 sistem pertama kali digunakan oleh Kesatuan Soviet pada tahun 1979, yang direka untuk pertahanan udara dan kemudahan industri dan pentadbiran yang besar, pengkalan tentera, dan pengendalian ruang udara terhadap pesawat musuh yang menyerang. (Fq / prtv)

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook