Saturday, February 28, 2015

Tiada Umrah bagi Penduduk Gaza

Gaza - Ribuan penduduk Gaza hampa kerana tidak boleh ke Mekah untuk mendirikan ibadah umrah akibat pintu sempadan telah ditutup.


Seramai 7,500 orang penduduk Gaza telah berusaha untuk menggunakan perjalanan ke Arab Saudi melalui Mesir, namun agak mengecewakan. Mesir telah menutup sempadan dengan Semenanjung Gaza sejak 24 Oktober yang lalu, dengan alasan  atas faktor keselamatan di Semenanjung Utara Sinai.  Pihak tentera Israel membuka pintu sempadan hanya sementara kepada para pelajar dan pesakit yang ingin mendapatkan rawatan perubatan.

"Saya menunggu berjam-jam namun tidak membawa hasil yang diinginkan. Kami merasakan setiap hari yang berlalu tanpa meninggalkan apa-apa seolah-olah ia setahun selepas pintu sempadan telah ditutup oleh tentera Israel, "kata Tambang Hayek, 80. Beliau merupakan di antara mereka yang menunggu untuk mengerjakan ibadah haji. Beliau juga telah memohon pada November bersama-sama dengan isteri, anak-anak dan cucu-cucunya.

Kebiasaannya 50 000 penduduk Gaza mengerjakan haji dan umrah, namun kini sejak november tiada kebenaran diterima dan ejen mula berhenti dari mengambil tempahan. Pihak Mesir menutup sempadan mereka sejak serangan oktober lalu yang menyebabkan 30 tenteranya terbunuh.

Sumber : Arab News

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook