Friday, May 9, 2014

Syiah di Iran Persiapkan 130,000 Tentera Untuk Perang Di Syria

IRAN - Fars News Agency , yang diselenggara oleh Kesatuan Pengawal Revolusi Iran atau 'Iranian Revolutionary Guards Corps' (IRGC) telah menerbitkan sebuah artikel yang memaparkan sebuah kenyataan oleh bekas komander IRGC Hussein Hamedani, beliau mengatakan bahawa sehingga kini, Iran memiliki hampir 130,000 tentera terlatih yang bersedia pada bila-bila masa sahaja akan menyerang Syria walaupun warga Iran yang sudah sedia ada di sana membantu rejim Basyar Al-Assad.



Menurut Hamedani, pihak tentera Syiah di Syria sebenarnya sedang mengawal keseimbangan kuasa di negara yang bergolak tersebut. Dia menjelaskan bahawa Syiah Iran telah membentuk tentera Hizbullah kedua di Syria.

Pejabat berita tersebut kemudian mengeluarkan keluaran itu . Iran sebelum ini telah berusaha keras untuk menafikan penglibatan besar tentera mereka di Syria .

Dalam laporan yang pernah dikeluarkan sebelum ini, bekas komander Syi'ah itu mendakwa bahawa setiap wilayah di Iran telah mengambil bahagian dalam menyokong IRGC dan Pasukan Pertahanan yang dibentuk oleh Syiah Iran di Syria.

Hamedani juga mendedahkan mengenai proses pengkaderan tentera yang berlaku di bandar-bandar Syria jyga dilaksanakan sebagaimana pasukan Basij di Iran.

( banan / Ar.rahmah.com )

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook