Thursday, January 2, 2014

Saluran Gas dari Sinai ke Israel Diletup Para 'Mujahidin Sinai'


SINAI - Sekumpulan lelaki bersenjata yang dikenali sebagai Mujahidin Sinai dipercayai terlibat dalam letupan paip gas yang terletak di sebuah kawasan industri di padang pasing Semenanjung Sinai pada Selasa lalu.

Walaubagaimanapun menurut sumber rasmi menyatakan bahawa letupan tersebut tidak menyebabkan sebarang korban , lapor AFP. Namun sehingga kini, tiada pihak yang mengeluarkan kenyataan atau mengaku bertanggungjawab atas letupan itu.

Sebelum ini, kumpulan yang digelar sebagai 'Mujahidin Sinai' itu telah memaksa pihak kerajaan Mesir agar memberhentikan bekalan gas ke " Israel " dan berulang kali mensasarkan paip gas lain yang berada di Sinai. Tindakan itu tercetus sejak peristiwa penggulingan diktator Husni Mubarak pada tahun 2011 yang lalu.

Pada masa yang sama, mereka juga antara yang terlibat dalam pertempuran dengan pihak polis dan tentera Mesir yang bertanggungjawab sepenuhnya dalam penggulingan presiden Mohammad Mursi pada bulan Julai 2013.  Gerakan yang lain turut terlibat adalah Al-Ansar Baitul Maqdis, yang mana mereka mengaku bertanggungjawab terhadap beberapa siri serangan ke atas polis dan tentera di sempadan Mesir .

Sumber :Arrahmah.Com

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook