Monday, December 10, 2012

3,000 tentera AS kembali ke Iraq secara Rahsia




Menurut wartawan Presstv, tentera AS secara diam-diam memasuki Iraq dalam jumlah berganda dan kebanyakannya ditempatkan di garison tentera Balad di wilayah al-Anbar.

Semua tentera AS meninggalkan Iraq menjelang akhir tahun 2011, selepas sembilan tahun menduduki  Iraq, sebagaimana yang dikehendaki oleh perjanjian keselamatan dua hala antara kedua-dua negara pada 2008. Tentera AS meninggalkan Iraq.

Washington memutuskan untuk menarik keluar semua tenteranya dari Iraq selepas Baghdad enggan untuk memberikan kekebalan undang-undang bagi tentera AS yang berbaki.

Washington mendakwa bahawa kehadiran tentera AS yang ditinggalkan di Iraq kini adalah 157 tentera adalah bertanggungjawab untuk latihan di Kedutaan Amerika Syarikat, serta kontinjen kecil marin melindungi misi diplomatik.

Kuasa-kuasa yang diterajui AS menyerang Iraq pada tahun 2003 dan menggulingkan Saddam Hussein atas alasan memiliki senjata pemusnah besar-besaran. Tetapi tiada WMD pernah ditemui di Iraq. Pada kemuncak operasi ketenteraan di Iraq yang diketuai AS, terdapat 170,000 tentera AS dan lebih 500 pangkalan di Iraq. Lebih daripada satu juta rakyat Iraq terbunuh akibat pencerobohan yang diketuai AS pada tahun tersebut.



Sumber : Presstv

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook