Wednesday, October 17, 2012

Jordan Tetapkan 23 Jan 2013 Tarikh Plihan Raya Parlimen Baru





Suruhanjaya pilihanraya Jordan menyatakan pilihan raya parlimen bakal diadakan pada Jan 23, sehari selepas kira-kira dua juta pengundi berdaftar mengundi untuk menggantikan parlimen yang dibubarkan lebih awal pada bulan Oktober.


"Sejajar dengan dekri diraja untuk mengadakan pilihan raya parlimen yang akan datang, Suruhanjaya Pilihan Raya Bebas memutuskan hari ini untuk menetapkan proses pengundian pada hari Rabu, 23 Januari," suruhanjaya itu berkata dalam satu kenyataan yang dibawa oleh agensi berita Petra.

"Permohonan untuk bertanding dalam parlimen akan bermula pada 22 Disember dan berlangsung selama tiga hari. Kakitangan Kerajaan yang ingin bertanding untuk Parlimen mesti meletakkan jawatan sebelum 22 Oktober. "

Lebih daripada dua juta pengundi telah berdaftar bagi pilihan raya Parlimen, suruhanjaya itu berkata pada hari Isnin. Jordan mempunyai penduduk sebanyak 6.7 juta, daripadanya 3.1 juta layak mengundi, menurut suruhanjaya itu.

Raja Abdullah minggu lepas bersumpah dalam kerajaan baru yang diketuai oleh Perdana Menteri Abdullah Nsur untuk mempersiapkan diri bagi pilihan raya selepas pembubaran parlimen pada awal Oktober.

Ikhwan Muslimin, parti pembangkang utama, telah berkata ia akan memboikot pilihanraya protes di sempadan bahagian pilihan raya, mengatakan mereka lebih mewakili kawasan luar bandar yang setia pada perbelanjaan kawasan bandar yang dilihat sebagai kubu kuat Islamis.
Ia juga mahu sistem berparlimen di bawah mana Perdana Menteri dipilih bukannya dinamakan oleh raja.


Sumber : Alarabiya


0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook