Monday, October 1, 2012

Gaddafi telah dibunuh oleh ejen Perancis Bukan Rakyat Libya Yang Bangkit



Menurut laporan terkini, diktator yang telah digulingkan - Gaddafi telah dibunuh oleh ejen rahsia Perancis di atas arahan Nicolas Sarkozy. Gaddafi telah dibunuh pada 20 Oktober 2011 dalam serangan di kampung halamannya Sirte di kawasan paip kumbahan.

Berdasarkan laporan daripada akhbar Itali Corriere della Serra yang memetik sumber diplomatik di Tripoli Libya, pembunuh Gaddafi merupakan warga asing dan bukan dari kalangan rakyat yang bangkit. Laporan tersebut turut menyatakan berkemungkinan warga asing tersebut ialah dari Perancis. Perancis dikatakan terlibat dalam rusuhan ganas dan telah menembak Gaddafi di kepala.

Dalam twist jahat, seorang lelaki 22-year-old muda yang merupakan antara mereka yang diserang hendap Ghaddafi dan yang kerap brandished pistol emas Strongman bekas meninggal dunia di Paris Isnin lepas.

Ben Omran Shaaban berkata telah dipukul oleh loyalis Gaddafi pada bulan Julai, sebelum ditembak dua kali. Beliau telah diterbangkan ke Perancis untuk rawatan, tetapi meninggal dunia akibat kecederaan yang dialaminya di hospital.

Mantan perdana menteri interim, Mahmoud Jibril, mengatakan kepada televisyen Mesir bahawa beliay yakin  Gaddafi dibunuh agen asing yang menyusup ke dalam brigade revolusioner untuk membunuh Gaddafi.

Motif pembunuhan jelas untuk menghentikan Gaddafi daripada mendedahkan maklumat mengenai hubungan beliau dengan bekas Presiden Perancis Nicolas Sarkozy, yang dikatakan telah menerima berjuta-juta dolar daripada bekas pemimpin Libya untuk membiayai kempen pilihan raya Perancis tahun 2007.

Insiden yang dikatakan, jika benar, akan menyebabkan kacau di dalam dan di luar Perancis.


Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook