Tuesday, August 14, 2012

Menhan AS: Pakistan Merancang Buka Font Baru dalam Melawan Taliban

Menhan AS: Pakistan Berencana Buka Front Baru dalam Perang Melawan Taliban

Pakistan memberitahu pegawai tentera AS bahwa pihaknya merancang untuk melancarkan operasi pertempuran menentang gerila Taliban di kawasan itu secepat mungkin berdekatan dengan sempadan suku Afghanistan yang juga berfungsi sebagai surga bagi para pemimpin al-Qaidah yang bergabung dengan rangkaian Haqqani, Setiausaha Pertahanan AS Leonpanetta berkata pada hari Isnin (13/8).

Bercakap kepada The Associated Press di pejabat-pejabat Pentagon, Panetta berkata ketua tentera Pakistan, Jeneral Ashfaq Parvez Kayani, membincangkan operasi dirancang dalam perbualan terakhir dengan komander Amerika di Afghanistan, Jeneral John Allen.

Panetta mengatakan ia tidak tahu bila operasi Pakistan akan bermula, tetapi dia mengatakan ia menganggarkan dalam waktu terdekat, dan sasaran utama adalah Taliban Pakistan, bukan rangkaian Haqqani.
 
Panetta mengalu-alukan inisiatif Kayani, meskipun sasaran utama mungkin bukan kepemimpinan Haqqani.
 
"Mereka telah bercakap mengenainya untuk masa yang lama. Secara terus terang, saya hilang harapan bahawa mereka tidak akan melakukan apa-apa. Tetapi akhirnya mereka mengambil langkah tersebut," kata Panetta.
 
Panetta juga berkata bahawa AS memberikan bantuan tambahan tentera untuk menjaga keamanan di Semenanjung Sinai Mesir bagi mengukuhkan lagi keselamatan di rantau ini. Tetapi beliau mengatakan bahawa Pentagon tidak bergerak setakat ini untuk menghantar tentera AS ke Sinai. (FQ / ap)

sumber: eramuslim

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook