Sunday, July 29, 2012

Kira-kira 180 Dibunuh oleh tentera rejim Syria pada hari Sabtu : Majlis Revolusi


Lebih 20 000 orang telah terbunuh dalam serangan kejam tentera Bashar Assad terhadap rakyatnya sendiri.

Kira-kira 180, termasuk 21 kanak-kanak telah dibunuh oleh pasukan yang setia kepada Presiden Syria Bashar al-Assad pada hari Sabtu, Majlis Revolusi melaporkan, dalam serangan kejam tentera bagi merebut kembali modal komersial Aleppo di negara ini.

Empat bangunan dibakar pada waktu pagi di daerah Salaheddin Aleppo sebagai pejuang pembangkang berjuang serangan tentera jangka-nantikan.

"Ia bermula pada 04:00 (1:00 GMT) dan masih berlanjutan sehingga lapan jam kemudiannya., "seorang wartawan AFP melaporkan pada hari Sabtu.

Empat helikopter melancarkan roket sebelum daerah pemberontak itu ditawan, yang mana ia telah dikelilingi oleh kuasa Presiden Bashar al-Assad,lalu dibedil dengan meriam dan kereta kebal.

Disebabkan hal itu, keluarga-keluarga di bandar tersebut melarikan diri dari pertempuran tersebut sambil memeluk balang awet ,botol susu dan air dalam keadaan kekurangan makanan.

Tiga wanita berlindung di tingkat bawah tanah Salaheddin yang semuanya bersenjatakan pistol kecil.

"Saya akan memilih kematian daripada diserang oleh tentera rejim," kata salah seorang dari mereka.

Wanita dan kanak-kanak yang dilanda kebimbangan telah melarikan diri sejak Jumaat lalu menuju kawasan lain di Bandar itu.

Balai Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria (SNC) telah berkata bahawa lebih daripada 20,000 orang telah terbunuh di Syria sejak permulaan pemberontakan anti-rejim Mac 2011.

"Sekurang-kurangnya 20028 orang, di antara mereka 13.978 orang awam dan pemberontak, 968  tentera pertahanan dan 5082 ahli-ahli angkatan rejim telah dibunuh sejak permulaan pemberontakan pada 15 Mac tahun lepas," kata Rami Abdel Rahman, pengarah Britain.

Rusia telah memberi amaran tentang "tragedi" yang meletus di bandar kedua Syria, Aleppo itu tetapi berkata ia adalah tidak realistik untuk mengharapkan Damsyik  terus berdiri apabila pemberontak bersenjata terus menduduki bandar-bandar utama.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook