Wednesday, July 25, 2012

Erdogan - Rakyat Syria Menghampiri Kemenangan



Perdana Menteri Turki Tayyip Erdogan berkata pemberontakan menentang Presiden Syria Bashar al-Assad "hampir dekat dengan kemenangan" dan memberi amaran bahawa Turki akan bertindak teguh kepada mana-mana permusuhan dari Syria.

Turki menyeru Assad berhenti melakukan kezaliman selepas dia gagal mematuhi seruan pembaharuan. Hasil kezaliman Bashar Assad ini uluhan ribu pelarian  rakyat Syria berada di sepanjang sempadan dengan Syria.

Ketegangan antara kedua-dua negara, yang sebelum ini menikmati hubungan baik kini menjadi tegang dengan ketara bulan lepas apabila sebuah jet Turki telah ditembak jatuh oleh pertahanan udara Syria.

Ankara seterusnya meningkatkan jumlah tentera, menghantar peluru berpandu anti-pesawat ke sempadan dan berebut-rebut pesawat apabila pesawat Syria datang dekat dengan wilayah Turki.

"Kami percaya bahawa rakyat Syria hampi dekat dengan kemenangan berbanding sebelum ini" agensi berita negeri Anatolian memetik dari ucapan Erdogan pada majlis makan malam untuk duta di Ankara pada petang Isnin.

Perdana Menteri Turki juga mengkritik pelan damai yang disediakan oleh duta antarabangsa Kofi Annan selepas Majlis Keselamatan PBB mengundi pada hari Jumaat untuk melanjutkan selama 30 hari mandat misi pemantauan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Syria.

"Pelan Annan, Turki termasuk masyarakat antarabangsa menyokong pelan ini,ia telah menjadi sebuah kenderaan untuk eksploitasi oleh rejim Assad dalam bentuk semasa. Masyarakat antarabangsa perlu mengambil tanggungjawab yang lebih apabila berhadapan dengan perkembangan yang berlangsung, "katanya.

Erdogan juga mengeluarkan amaran baru ke Syria, menyeru untuk mendengar respons tegas Turki untuk menembak pesawat peninjau tentera Turki pada 22 Jun lalu di luar pantai Syria.

"Jika rejim Syria tidak mempelajari pelajaran perkembangan ini dan terus bermusuhan, Turki tidak akan teragak-agak untuk memberi tindak balas," kata Erdogan.

Syria berkata,pihak mereka menembak jatuh jet F-4 untuk mempertahankan diri tanpa mengetahui bahawa ia adalah sebuah pesawat Turki selepas ia terbang ke dalam ruang udara pada kelajuan tinggi dan ketinggian yang rendah.

Turki telah berkata ia telah melanggar ruang udara Syria secara sengaja untuk beberapa minit tetapi mengekalkan kapal terbang ditembak jatuh oleh peluru berpandu tanpa amaran di ruang udara antarabangsa di luar pantai Syria.


Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook