Tuesday, February 21, 2012

Jordan Carian Alternatif Selain Gas Mesir

Perdana Menteri Jordan Awn Shawkat Al-Khasawneh berkata pada hari Selasa bahawa beliau akan melawat Iraq secepat mungkin untuk membincangkan alternatif kepada bekalan gas asli Mesir. Bekalan Mesir ke Jordan telah terhenti pada 5 Februari selepas paip itu diletupkan. Ia merupakan serangan ke 12 ke atas paip tersebut sejak revolusi yang meletus di Mesir pada tahun 2011.

Al-Khasawneh menyatakan kepada akhbar Al-Ghad mengenai sabotaj berterusan ke atas paip gas Mesir yang membawa gas asli ke Jordan dan Israel bahawa "kita telah mula bergerak [mencari alternatif] dengan Qatar, tetapi saya boleh mempunyai pilihan yang lain kecuali di Iraq".

Menurut Perdana Menteri Jordan tersebut, beliau akan melawat Iraq tidak lama lagi untuk mengkaji keadaan semasa rundingan dengan Qatar yang dijalankan, sambil menambah bahawa isu ini juga sedang diperbincangkan dengan Arab Saudi.

Jordan kini mengimport kira-kira 10,000 tong minyak mentah sehari yang terdiri daripada 10 peratus keperluan minyak, dengan baki 90 peratus akan datang dari Arab Saudi.

Jordan berharap Iraq akan menyediakan dengan 20,000 tong tambahan.

Al-Khasawneh berkata bahawa "apa yang perlu kita lakukan untuk menangani krisis itu ialah untuk membuat undang-undang dan merasionalkan penggunaan sumber alternatif yang tersedia, hakikatnya, kita tidak mempunyai sesiapa pun dan hari ini kita cuba untuk meningkatkan keupayaan penyimpanan kami serta membuka pasaran untuk membolehkan lebih daripada satu syarikat untuk beroperasi. "

Sumber : Ahram

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook