Thursday, May 26, 2011

Saleh Perintah Penangkapan Ketua Suku Saingannya

26 Mei, Sana'a: Presiden Yaman Ali Abdullah Saleh telah memerintahkan penangkapan seorang ketua suku pembangkang, Sheikh Sadiq al-Ahmar,berikutan pertengkaran pada malam yang mengakibatkan kematian di ibukota, Sana'a, antara pejuang setia kepada dua lelaki tersebut

Dalam kenyataan yang dikeluarkan pada hari Khamis, kementerian pertahanan Yaman berkata bahawa Saleh telah memerintahkan al-Ahmar dan sembilan saudaranya dibawa ke mahkamah disebabkan "pemberontakan bersenjata".

Puluhan orang tewas dalam pertempuran senjata di Sana'a semalam, sementara kementerian pertahanan mengatakan sekurang-kurangnya 28 orang tewas dalam sebuah ledakan di sebuah tempat simpanan senjata.

Seorang pegawai kerajaan mengatakan bahawa markas besar sebuah stesen televisyen pembangkang telah "dirosakkan", tanpa memberikan butiran.

Sadiq Sheikh al-Ahmar adalah pemimpin suku hash, yang merangkumi suku Saleh, dan telah menjadi lawan utama presiden, menyertai demonstrasi menyeru agar beliau meninggalkan kuasa.

Bercakap kepada Al Jazeera pada hari Khamis, al-Ahmar mengatakan bahawa pertengkaran itu berlangsung berhampiran lapangan terbang Sana'a, dan mungkin ia ditutup.

Beliau juga mengatakan bahawa perantaraan untuk menamatkan keganasan itu selesai dan ia mendesak negara-negara Arab untuk menekan Saleh untuk pergi.

Anak buahnya telah menangkap sekitar 70 anggota pasukan keselamatan Yaman, katanya, dan mereka akan mengumumkan gencatan senjata setelah pasukan Saleh menghentikan pertempuran.

Penduduk Melarikan Diri.
Mohammed al-Qadhi, seorang wartawan Yaman di Sana'a, mengatakan kepada Al Jazeera bahawa situasi di bandar itu menjadi semakin tegang.

"Kerajaan mengatakan bahawa ada letupan di sebuah kilang simpanan senjata, tapi pembangkang mengatakan bahawa pasukan kerajaan yang menyebabkan letupan di daerah pemukiman," kata al-Qadhi.

Ratusan Penduduk yang melarikan diri dari Sana'a , mereka bersegera mengikat harta masing-masing atas atap kereta, berharap untuk mengelakkan keganasan yang telah mengorbankan lebih dari 40 orang sejak hari Isnin dan ancaman untuk merebak ke kawasan lain dari ibukota.

Amerika Syarikat telah memerintahkan semua diplomat yang tidak penting dan ahli keluarga kedutaan untuk meninggalkan negara itu.

Umum Ali al-Mohsen, seorang komander tentera serantau yang telah memihak kepada penunjuk perasaan, meminta angkatan bersenjata untuk menentang Presiden. "Waspadalah terhadap kegilaan yang mungkin menyebabkan pertumpahan darah," katanya.

Pusingan terakhir dari pertempuran meletus sehari selepas Saleh, yang telah memerintah negara untuk 33 tahun, menarik keluar untuk kali ketiga daripda kesepakatan, melalui perantaraan jiran Teluk Arab, untuk beliau turun dan membuat jalan bagi kerajaan perpaduan nasional .

Tekanan telah meningkat dari berbagai tempat agar Saleh menandatangani perjanjian GCC, yang mensyaratkan umur 65 tahun, untuk keluar pejabat dalam masa 30 hari, sebagai ganjaran atas kekebalan dari pendakwaan.

Saleh mengatakan kesepakatan tetap di atas meja, walaupun kegagalan berulang-ulang untuk menandatangani. "Saya bersedia untuk menandatangani dalam dialog nasional dan mekanisme yang jelas. Jika mekanisme ini satu suara, kita akan menandatangani perjanjian peralihan kuasa dan kami akan menyerahkan kuasa ... Tidak ada konsesi lagi selepas hari ini," katanya.

U.N. Juru bicara Setiausaha-Agung Ban Ki-moon, Martin Nesirky berkata, Ban sangat terganggu oleh pertengkaran di Sana'a dan menyeru usaha keamanan lebih lanjut dan akan menamatkan pertempuran, sementara Inggeris juga meminta Saleh untuk menandatangani perjanjian keluar.

Sumber: Al-Jazeera

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook