Saturday, January 31, 2015

Erdogan : Saya Mahu Kuasa Presiden Lebih Seperti Ratu Elizabeth II Britain

ISTANBUL: Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan menolak kritikan bahawa dia cuba untuk mengumpul kuasa sultan. Beliau benar-benar mahu memperanankan jawatan selaku Presiden lebih seperti Ratu Elizabeth II Britain.



Erdogan kepada negeri yang dikendalikan oleh saluran TRT pada hari Khamis bahawa keinginannya untuk memperanankan jawatan sebagai presiden agar diperluaskan serta tidak akan melemahkan sistem demokrasi yang ditujukan contoh di UK.

"Pada pendapat saya, walaupun UK ditadbir oleh semi-presiden, namun unsur dan kuasa yang dominan di negara tersebut adalah Queen, "kata Erdogan.

UK merupakan sebuah negara raja berperlembagaan, ditadbir oleh sistem berparlimen, tetapi raja yanga ada pada hari ini turun-temurun  hanya mempunyai kuasa simbolik sahaja.

Komen yang dilontarkan Erdogan datang selepas menerima kritikan segar dari pihak pembangkang bahawa beliau akan bertindak seperti "Sultan Uthmaniyyah".

Erdogan berkata bahawa pemimpin yang mengamalkan sistem presiden beberapa negara di dunia seperti di Amerika Syarikat, Brazil, Korea Selatan, Mexico tidak dituduh bertindak seperti raja-raja.

"Maksud saya, mengapa hanya sebuah negara raja dikritik apabila idea seperti ini dicadangkan di Turki?" Erdogan bertanya.

Erdogan menjadi Presiden Turki secara sah pada bulan Ogos 2014 selepas lebih daripada satu dekad dilantik sebagai sebagai Perdana Menteri, Biarpun demikian, pihak pembangkang cuba menuduh beliau dengan mengubah negeri ini dengan mengenakan Islamisasi beransur-ansur sehingga mengetepikan demokrasi.

Pilihan raya Ogos 2014 adalah kali pertama piliharaya Presiden Turki diadakan yang diserikan dengan istiadat tradisional Turki serta telah dipilih secara langsung oleh rakyat. Berikutan kemenangannya, Erdogan menegaskan beliau kini mempunyai mandat popular untuk menjadi pemimpin yang aktif dan berkelayakan.

Turki telah menetapkan bahawa pilihan raya parlimen akan diadakan pada bulan Jun 2014. Keputusan yang diperolehi yang dimenangi oleh pro-Erdogan pemerintah Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP). AKP juga menyasarkan sokongan majoriti untuk mengubah perlembagaan dan meningkatkan kuasa presiden Erdogan.

"Satu perlembagaan baru adalah satu kemestian bagi seorang Turki yang baru," kata Erdogan.

Sumber : Arab News

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook