Monday, September 22, 2014

Perdana Menteri Yaman Letak Jawatan

Sanaa: Perdana Menteri Mohamed Basindawa meletak jawatan selepas mana pihak pemberontak Syiah berjaya merampas ibu pejabat kerajaan Yaman hari ini. Siri keganasan berlarutan walaupun pengumuman PBB akan perjanjian perkongsian kuasa bagi menamatkan hari pertempuran. Basindwa melepaskan jawatannya kepada Presiden Abd-Rabbu Mansour Hadi pada hari Ahad di tengah-tengah huru-hara yang telah dilakukan oleh pemberontak Syiah Houthi di beberapa bangunan tentera dan pejabat-pejabat kerajaan di ibu negara.

Agensi berita Saba melaporkan perletakan jawatan Basindawa, namun tanpa memberi sebab perletakan jawatan beliau.


Mohammed Abdulsalam, jurucakap pemberontak Syiah Houthis, mengesahkan di laman Facebook beliau bahawa kerusi kerajaan telah diambil.

Sebelum itu, seorang wartawan AFP melaporkan serangan dan tembakan di utara Sanaa kedengaran di seluruh bandar, seperti militia Sunni dan tentera berjuang pemberontak, menyebabkan penduduk berada dalam ketakutan.

Seminggu pertempuran telah meninggalkan sedozen rakyat yang telah mati di kedua-dua belah pihak sehingga terpaksa menangguhkan semua penerbangan masuk dan keluar dari lapangan terbang Sanaa, yang berada dalam zon pertempuran.

Pertempuran berpusat di kampus Al-Iman Universiti, sebuah kubu Sunni Islam yang sekarang cuba untuk dicerobohi oleh pemberontak Syiah di sana.

Pertempuran tetap berlangsung walaupun utusan PBB Jamal Benomar mengumumkan lewat kelmarin bahawa perjanjian kata sepakat telah dicapai selepas "rundingan sengit dengan semua parti-parti politik, termasuk Ansarullah."

Angkatan bersekutu dengan kerajaan telah berjuang untuk menghentikan pemberontak, yang melanda ke Sanaa dari kubu kuat mereka di gunung jauh ke utara bulan yang lalu serta mendirikan khemah-khemah protes bersenjata di ibu negara untuk menekan tuntutan mereka.

Hadi telah mengecam serangan pemberontak sebagai "cubaan rampasan kuasa". Beliau bersetuju untuk melibatkan pemberontak dalam pembentukan kerajaan baru bagi menggantikan pentadbiran demi langkah-langkah penjimatan, termasuk kenaikan harga bahan api pada awal tahun ini.

Beliau juga telah bersetuju untuk menurunkan harga. Namun begitu pemberontak juga telah menuntut jawatan dalam institusi penting kerajaan sebagai sebahagian daripada desakan untuk kuasa politik yang lebih besar.

April Longley Alley, seorang pakar Yaman dari Kumpulan Krisis Antarabangsa, memberitahu AFP pemberontak menuntut peranan yang lebih besar dalam politik Yaman.

"Syiah Houthis mahu mempunyai kata keputusan yang kuat di peringkat nasional dengan bahagian yang bersamaan dengan, atau mungkin lebih daripada, pesaing politik utama mereka Islah," katanya parti Pembaharuan Sunni yang berkuasa yang penyokong berjuang bersama tentera.

Sumber : Arabnews

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook