Wednesday, June 18, 2014

Saudi memberi amaran perang saudara di Iraq

Arab Saudi memberi amaran akan berlaku perang saudara di Iraq dengan kesan-kesan tidak menentu di rantau ini, selepas militan Sunni merampas kawasan yang terbesar dari tentera kerajaan Syiah yang dipimpin.

Pergolakan di Iraq "membawa tanda-tanda amaran perang saudara dengan kesan-kesan tidak menentu di rantau ini," kata Menteri Luar Putera Saud al-Faisal pada perasmian mesyuarat blok Islam di bandar Laut Merah Jeddah.



Putera Saud dikenakan tuduhan oleh Saudi bahawa "dasar-dasar mazhab pengecualian" Sunni minoriti Arab Iraq yang dilaksanakan oleh kerajaan Perdana Menteri Nuri al-Maliki bertanggungjawab bagi keganasan.

Ini membuka jalan bagi negara-negara yang mempunyai "niat jahat" ke arah Iraq "untuk meneruskan plot mengancam keselamatan, kestabilan, perpaduan nasional dan semangat identiti Arab," kata Putera Saud.

Kenyataan beliau sebagai Presiden Iran Hassan Rouhani berkata negaranya akan melakukan apa sahaja untuk melindungi tempat suci Syiah di Iraq terhadap militan Sunni.

Kerajaan Iraq, yang terletak berhampiran dengan Tehran, telah mengeluarkan kenyataan menuduh Sunni Arab Saudi membiayai militan.

Sumber : AhramOnline

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook