Sunday, May 25, 2014

Tentera Yaman disyaki membunuh pejuang al-Qaeda

Tentera Yaman telah melancarkan serangan terhadap tanah al -Qaeda. Suspek melarikan diri daripada operasi yang telah dilancarkan oleh tentera secara besar-besaran baru-baru ini yamg berada di selatan ke daerah berhampiran Sanaa.



"Kuasa-kuasa anti- keganasan Yaman dijalankan melalui operasi ketenteraan di Arhab . Dalam operasi tersebut, mereka telah membunuh tiga militan Al -Qaeda dan menangkap empat yang lain ," kata seorang pegawai keselamatan. Arhab yang berada kira-kira 35 kilometer dari Sanaa.

ATM juga mempunyai akses tertutup untuk Arhab kerana ia terus kepada pejuang sasaran.

Sumber yang sama berkata bahawa pada akhir 2011, suspek yang menjadi sasaran telah berjuang di Syria , di mana warga asing telah menyertai konflik antara pasukan yang setia kepada Presiden Bashar al -Assad dan pemberontak berjuang untuk menggulingkan beliau.

Pejuang-pejuang ,  termasuk warga asing , kembali ke Yaman dan berada di selatan al -Qaeda bastion Shabwa dan Abyan sebelum serangan tentera yang telah dilancarkan pada 29 April sehingga merebak ke Arhab.

Tentera berkata : "Disebabkan operasi ini ia menyebabkan kerugian besar kepada al -Qaeda dalam serangan terbarunya ini."Pesawat perang menjadi sasaran pejuang yang disyaki oleh tentera Yaman.

Al -Qaeda dieksploitasi pada 2011 sebagai pemberontakan 11 bulan  di Yaman yang membawa kepada penyingkiran Presiden Ali Abdullah Saleh dan merampas benteng besar di selatan dan timur negara itu .

Tentera berjaya menawan semula beberapa bandar-bandar utama pada tahun 2012 tetapi bergelut untuk menegaskan kembali kawalan di kawasan luar bandar walaupun merekrut sekutu militia kalangan puak-puak tempatan.

Sumber : Al-Jazeera






0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook