Thursday, May 29, 2014

Isu Wanita Hamil Dibunuh Kejam : PM Pakistan Mohon "Tindakan Segera"

ISLAMABAD : Perdana Menteri Pakistan telah mengarahkan pegawai-pegawai wilayah untuk mengambil " tindakan segera " atas pembunuhan kejam seorang wanita hamil  mati di luar sebuah Mahkamah Tinggi.



Farzana Parveen telah diserang ketika berada di luar bangunan Mahkamah Tinggi di bandar timur Lahore oleh lebih daripada dua dozen bata yang telah dilontarkan kepadanya, termasuk abang dan bapanya, atas harapan berkahwin terhadap keputusan keluarganya.

Setiap tahun, beratus-ratus wanita dibunuh oleh saudara-mara di Pakistan kononnya untuk mempertahankan "kehormatan" keluarga  namun sifat kurang ajar diatas serangan yang telah dilakukan itu  telah mengejutkan aktivis hak asasi negara.

Hakikatnya para pegawai polis hendaklah menjaga kehormatan mahkamah serta tidak perlu untuk campur tangan bagi menyelamatkan wanita berusia 25 tahun ini sehingga tercetusnya kemarahan rakyat.

Perdana Menteri Nawaz Sharif telah memberitahu Ketua Menteri Punjab, saudaranya Shahbaz Sharif, untuk bertindak :
"Saya mengarahkan Ketua Menteri mengambil tindakan segera dan laporan hendaklah dikemukakan petang ini ke pejabat saya ," kata Perdana Menteri dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabatnya.
"Jenayah ini sama sekali tidak boleh diterima dan perlu ditangani mengikut undang-undang dengan segera. "

Parveen wanita yang mengandung tiga bulan, telah pergi ke mahkamah untuk memberi keterangan bagi mempertahankan suaminya Muhammad Iqbal yang dituduh oleh saudara-mara beliau kerana menculik serta memaksa beliau untuk berkahwin.

Iqbal , 45, berkata pasangan itu telah terselamat daripada serangan sebelum ini semasa kes pertama pada 12 Mei dan menuntut keadilan untuk isterinya. Kejadian itu mendapat perhatian segera daripada media global dan aktivis hak asasi manusia antarabangsa.

Tahun lepas, seramai 869 wanita  meninggal dunia dalam kes 'pembunuhan maruah' yang telah direkodkan mengikut Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Pakistan.

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook