Wednesday, February 5, 2014

UNRWA : Bantuan Kemanusiaan Untuk Kem Pelarian Yarmouk Terhad



Damsyik - Badan Kemanusiaan di bawah PBB (UNRWA), telah berjaya melancarkan bantuan kemanusiaan ke kem pelarian Yarmouk , yang terletak di sebelah selatan Damsyik. Walaubagaimanapun, dimaklumkan bahawa bantuan tersebut sangat terhad dan tidak mencukupi dengan keseluruhan kuantiti pelarian sebagaimana dimaklumkan oleh The Palestinian Information Center.

Laporan daripada PBB mengatakan bahawa bantuan berjaya tiba setelah berulang kali berusaha untuk memasuki kem Yarmouk iaitu setelah 204 hari pelarian menderita akibat kelaparan di kem yang terkepung. Antara bantuan kemanusiaan yang diagih adalah berbentuk bekalan sebanyak 3,709 paket makanan .

PBB menyeru kepada seluruh pihak yang terlibat dalam konflik negara tersebut untuk mengatur perancangan teliti dan melancarkan misi bantuan khusus kepada pelarian di kem Yarmouk dan seluruh daerah awam lain di Syria .

UNRWA menyatakan bahawa rata-rata pelarian di kem Yarmouk saban hari berisiko untuk meninggal kerana beberapa faktor antaranya kelaparan, kekurangan pemakanan dan penyakit. Kanak - kanak dan golongan tua adalah golongan majoriti yang berisiko manghadapi kematian.

UNRWA menyeru kepada masyarakat dunia untuk memberikan sumbangan kepada para pelarian Yarmouk melalui laman sosial atau pelbagai platfom yang lain. Pihak berkenaan  menegaskan bahawa $ 34 Dolar yang disumbangkan mampu menyelamatkan 5 ahli keluarga dan memberi mereka bantuan makanan selama dua minggu .

Pihak bertindak dalam kalangan warga Palestin yang berada di Syria melaporkan jumlah pelarian Palestin yang meninggal kerana kelaparan dan kekurangan gizi di kem Yarmouk meningkat sehingga 97 orang, setelah empat orang yang terbaru termasuk dua orang kanak-kanak pada hari Isnin lalu.

Sumber : Arrahmah.Com

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook